اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های غیرحکومتی در پایتخت

کابل/30دلو/ باختر

شمار محدودی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درکابل که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند ونیز اخبار وگزارش هایی را درباره رویدادهای جاری منطقه وجهان نشرکرده اند.

روزنامۀ اطلاعات روز زیرعنوان “معاشات کارمندان دولتی از آغاز سال 1400 خرشیدی مبلغ دوهزار افغانی افزایش می یابد .”نوشته است.

 میرافغان ، رییس کمیسیون مالی و بودجه مجلس نمایندگان می گوید که با حکومت برسر افزایش معاشات آموزگاران ، کارمندان پائین رتبه دولتی و اجیران به توافق رسیده اند.

 این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان “مردی در بادغیس خواهرش را به اتهام بارداری خارج از ازدواج تیرباران کرده است .”نگاشته است.

مسوولان محلی درولایت بادغیس می گویند که یک مرد درولسوالی قادس این ولایت خواهر25ساله خود را به اتهام باردار شدن خارج از ازدواج تیرباران کرده است.

روزنامۀصبح کابل زیرعنوان ” کرونا درافغانستان ، شناسایی هفده بیمار جدید ومرگ دونفر دریک شبانه روز گذشته .”نوشته است.

دراعلامیه یی که روز چهارشنبه 29 دلو ازسوی وزارت صحت منتشر شده آمده است که این تعداد مبتلایان به ویروس کرونا ، درولایت های هرات ، قندهار ، بغلان ، پروان ، نمیروز ، میدان وردک ، بدخشان ، هلمند و فاریاب شناسایی شده اند.

روزنامۀ 8 صبح زیرعنوان ” سکوت دربرابر طالبان راه حل نیست .” نگاشته است.

گزارش تازۀ سازمان ملل متحد نشان می دهدکه طالبان و گروه های تروریستی به گونۀ سازمان یافته دست به ترور خبرنگاران و فعالان مدنی می زنند.

طالبان به خوبی درک می کنند که تسلط برافغانستان تازمانی ممکن نیست که خبرنگاران فعال باشندونهادهای مدنی از ارزش های جدید دفاع کنند.

روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان بانک جهانی کمک بلاعوض 97،5میلیون دالری را برای افغانستان تصویب کرده است.

این روزنامه مطلب دیگری تحت عنوان چرا طالبان از دوردوم مذاکرات میان افغانی فرار می کنند.” نگاشته است.

 قراربود دوردوم مذاکرات میان افغانی بین نمایندگان گروه طالبان و دولت جمهوری اسلامی افغانستان به تاریخ 16جدی پس از یک دوره توقف 20 روزه آغاز شود ، ولی اکنون ازآن موعد تقریباً چهل و پنج روز گذشته  است وگروه طالبان در پشت میز مذاکره حاضر نشده است. ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا