تبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت

کابل /۱۲دلو/ باختر
شماری از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در پایتخت که بدسترس قرار گرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.
گزارشگر آژانس باختر، با توجه عنوان های درشت شماری از این روزنامه ها گزارش حاضر را آماده کرده است.
روزنامه هشت صبح درنخست زیرعنوان آغاز حالت اضطرارجهانی ،ویروس کرونا درحال گسترش است نوشته کرده است .
سازمان جهانی صحت درپی شیوع سریع ویروس کرونا در چین و گسترش آن در بیش از ۲۰ کشور جهان، حالت اضطرار صحی اعلام کرد و از کشورهای جهان خواست تا برای مهار این ویروس دست به کار شوند براساس تازه ترین آماری که شام دیروز به نشر رسید، ویروس کرونا جان بیش از ۲۱۳ نفر را در چین گرفته و نزدیک به ۱۰ هزار تن به این ویروس مبتلا شده اند.
علاوه براین، امارهای نشرشده نشان می دهد که ویروس کرونا از مرزهای چین فراتر رفته و نشانه های آن در نزدیک به ۲۰کشور جهان، از جمله٬ کوریا جنوبی٬ هند، امریکا، استرالیا٬ ایتالیا٬ و کانادا دیده شده است. بر اساس این آمار، تاکنون بیش از ۱۰۰ تن در این کشورها به ویروس کرونا مبتلا شده اند. گسترش ویروس کرونا در خارج از مرزهای چین اکنون نگرانی ها را برای شماری از کشورها و سازمان های جهان، از جمله سازمان صحث جهان به همراه داشته است.
این سازمان هشدار داده که ویروس کرونا به یک معضل جهانی مبدل خواهد شد و از کشورهای جهان خواسته که علیه آن مبارزه کنند.
هرچند تاکنون کدام نشانه ای در رابطه به یروس کرونا در افغانستان مشاهده نشده، اما سازمان جهانی صحت به وزارت صحت عامه وعده داده که در صورت بروز علایم ویروس کرونا، این سازمان دستگاه های پیش رفته مورد نیاز برای تشخیص این ویروس را در اختیار این کشور قرار خواهد داد و همچنان زمینه تشخیص نمونه های ویروس کرونا در خارج از کشور را نیز فراهم خواهد کرد.
هشت صبح همچنان در صفحه اول به آمادگی های وزارت صحت عامه در مقابله با ویروس کرونا، پرداخته است وزیر عنوان وزارت صحت عامه برای مقابله با ویروس کرونا آمادگی دارد نوشته کرده است. وزارت صحت برای مقابله با ویروس کرونا آمادگی دارد.
همزمان با اعلام حالت اضطرار از سوی سازمان جهانی صحت وزارت صحت عامه کشور ازآمادگی کامل برای مقابله با ویروس کرونا خبر می دهد٬ هرچند تاکنون کدام نشانه از ویروس کرونا در کشور مشاهده نشده با آن هم وزارت صحت عامه می افزاید که درصورت مشاهده این وزارت برای مقابله با آن راهکار جامع روی دست دارد و علیه آن مبارزه خواهد کرد.
این روزنامه در مطلب دیگر زیر عنوان، واکنش ها پیرامون اعتراضات فیروز کوه، غور حقش را از بودجه ملی می خواهد٬ نوشته کرده است. اعتراضات مردم غور در ارتباط به بی توجهی حکومت در امر تخصیص پروژه های انکشافی به این ولایت وارد دهمین روزش شد.
معترضان معتقدند که نیازهای اصلی آنان، از جمله بازسازی جاده ها و دسترسی به برق در سند بودجه مالی ۱۳۹۹ نادیده گرفته شده است.
در جریان این اعتراضات بیش تر اداره های محلی در فیروز کوه بسته شد. روزگذشته یک هیات به دستور ارگ ریاست جمهوری به غور رفت تا به خواسته های معترضات رسیدگی کند.
رییس جمهوری نیز وعده داده که پس از بررسی گزارش هیات با مردم غور گفت وگو خواهد کرد. یک هئیت حدود دونیم سال پیش نیز به غور رفته بود، اما مشکلات مردم در این ولایت عنوز رفع نشده است. کاربران در رسانه های اجتماعی همصدا با عدالت خواهی مردم غور، می گویند که باید حکومت به نیازمندی های مردم غور توجه کرده و به خواسته های منطقی آنان رسیدگی کند.
روزنامه هشت صبح در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است اما روزنامه آرمان ملی در صفحه اول از قول عضو پیشین شورای امنیت ملی امریکا عنوان کرده است؛ گروه طالبان و سازمان استخباراتی پاکستان روابط نزدیک دارند٬ به نوشته این روزنامه٬ در حالی که زلمی خلیل زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان برای بحث درمورد صلح به پاکستان رفته است و با برخی از مقام های آن کشور دیدار کرده است٬ تامس وست رییس پیشین بخش افغانستان در شورای امنیت ملی امریکا تاکید کرده است که بهتر است آشکار را تاکید شود که گروه طالبان سازمان استخباراتی و حکومت پاکستان باهم روابط نزدیک دارند.
روزنامه موضوع را دنبال کرده است در همین صفحه خبرداده است که هفتاد و پنج هزار کودک در بدخشان از تطبیق واکسین پولیو بازمانده اند.
این روزنامه در صفحه دوم سرمقاله شماره امروزی را زیر عنوان حکومت توافقی بار دیگر ناکام خواهد بود! نوشته است و در همین صفحه مطلب را زیر
عنوان چه کشورهایی از معامله قرن ترمپ حمایت می کنند؟ نشر کرده است.
خلیل زاد دیپلوماسی اروپایی غنی را خنثا کرد؟! عنوان مطلب دیگری است که روزنامه در صفحه سوم نشر کرده است٬ روزنامه آرمان ملی در صفحه های دیگر دنبال مطالب بیشتر شده است.
از دیگر روزنامه ها چیزی نمی دانیم را زیرا دسترس قرار نداشتند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا