اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی در کابل

کابل/ 18حوت/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیرحکومتی در کابل که به دتسرس قرارگرفته اند، در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارش های را دربارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشر کرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در صفحۀ اول زیرعنوان “اندرابی: طالبان برای آغاز یک جنگ شدیددر بهارپیش رو آماده گی گرفته اند .” نوشته است.

محمد مسعود اندرابی ، وزیر امور داخله کشور می گویدکه طالبان برای آغاز یک جنگ شدید در بهار پیش رو آمادگی گرفته اند.

آقای اندرابی که روز یکشنبه هفدهم حوت در یک نشست خبری مشترک با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری و شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع در کابل صحبت می کرد، گفت که گزارش های کشفی حاکی از آن است که طالبان برای آغاز یک جنگ در بهار پیش رو تعینات وپلان گذاری کرده اند.

این روزنامه، در صفحۀ دوم سرمقالۀ شمارۀ امروزی را زیر عنوان “زنان افغانستانی هنوز هم مظلوم اند” نوشته است: هشتم مارچ را برای زنان مهربان و زحمت کش افغانستان مبارک باد می گویم!

قرن هاست که زنان دراین ستمکده رنج می برند، ولی شب های تاریک شان همچنان بی فروغ است و سپیده دمی برای آن طلوع نمی کند.

زنان افغانستان محروم ترین زنان جهانی اند و بسیار اندک اند زن هایی که دراین سرزمین حقوق شان ازسوی خانواده ها و اجتماع شان مراعات شود.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “زن و ذهین زندانی در تن” نوشته است: زن ستیزی در فرهنگ، زبان، باور، تاریخ، جامعه، رفتار و کردار ما چنان برجسته، ریشه دار و گسترده است که همه با آن آشناییم.

روزنامۀ 8 صبح، مطلب تحت عنوان “زخمی اما به پیش” نگاشته است: آمار نهادهای حامی زنان نشان می دهد که خشونت علیه زنان در کشور افزایش یافته است. ثبت حدود هفت هزار قضیۀ خشونت علیه زنان ازسوی وزارت امور زنان و سه هزار و 380 قضیه ازسوی کمیسیون مستقل حقوق بشر، بیان گر وضعیت نامناسب زنان افغانستان در یک سال اخیر است. افزون براین، دست کم بیش از 130 زن در جریان یک سال به قتل رسیده اند. با این حال، مسوولان می گویند که وضع محدودیت در شهرها ازیک سو و شهامت زنان در ثبت قضای خشونت ازسوی دیگر، سبب افزایش درآمار شده است. به گفته مسوولان، زنان افغان در حال حاضر از پنهان کردن خشونت ها ترس ندارند و آن را در مراجع زیربط ثبت می کنند.

روزنامۀ صبح کابل، تحت عنوان “یوسف نورستانی، به دو سال و شش ماه زندان محکوم به مجازات شد” نوشته است: در اعلامیه یی که روز یکشنبه 17حوت ازسوی دادگاه عالی منتشر شده، آمده است که یوسف نورستانی و هفت تن از شرکای جرمی اش به اتهام سوء استفاده از صلاحیت های وظیفه یی، هر کدام به دو سال و شش ماه زندان محکوم به مجازات شده اند. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا