اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های غیرحکومتی درپایتخت

 کابل/ 29قوس/ باختر

شمار محدودی ازروزنامه های چاپی غیرحکومتی درپایتخت که به دسترس قرارگرفته اند درشماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی ونظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخباروگزارش هایی را درباره رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

 روزنامه 8صبح زیرعنوان”واپسین خواست زریاب ، ساختن کاخ فرهنگ به جای سینمای پارک “نوشته است .

 استاد رهنورد زریاب به تاریخ 20قوس امسال درگذشت او که نیم سده عمرش را برای فرهنگ ، زبان و تاریخ این کشور صرف کرده بود ، چشم برهم زدنی ودرغیاب مدعیان فرهنگ و مدعیان رفاقت ودوستی و هم چنان درغیاب مسوولان دولتی و حکومتی درشهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد.

 زریاب ، افزون برنویسندۀ بزرگ بودن ( برای نسل ما ) یک سبک وشیوه زندگی نیز بود و است ، به این معنی که تا آخر عمر متعهد و پاک زیست ، مدام انسانیت و راستی را رعایت کرد ، فریب زندگی پرزرق وبرق را نخورد ، برای داشتن یک زندگی مجلل وغیر معمولی روانۀ درگاه هیچ مقام دولتی و حکومتی نشد و قلندروار و بی ریا و بی ادعا زندگی این جهان را به پایان رساند.

 اوبدون هیاهو درون یکی از اپارتمان های مکروریان کابل آثار و مقالات ارزش مند وعلمی نوشت و این گونه مسوولیتی را به تمامی و به درستی درقبال فرهنگ ، زبان و کشور و مردمش ادا کرد.

 آقای امرالله صالح ، معاون اول ریاست جمهوری ، بعداز تخریب سینما پارک ، ساختن مکان فرهنگی دیگری به جای سینما پارک را نوید داده بود  او از فرهنگیان خواسته بود پیشنهادات شان را دراین مورد به او بسپارند . حالا امرالله صالح می تواند هدایت بدهد که به جای سینما پارک ، کاخی با همین ویژه گی ها به نام استاد زریاب ساخته شود.

 روزنامه صبح کابل مطلب تحت عنوان زنی در کابل به دلیل به دنیا آوردن فرزند دختر کشته شد ” نگاشته است.

 منابع امنیتی می گویندکه یک مرد همسرش را درکابل به دلیل به دنیا آوردن فرزند دختر کشت. یک منبع امنیتی که نخواست نامی ازاو درگزارش ذکر شود ، به روز نامه صبح کابل ، می گوید که این رویداد ساعت یک پس ازچاشت روز جمعه 28 قوس درمنطقه یکه توت ازمربوطات حوزه نهم امنیتی شهرکابل رخ داده است.

روزنامه اطلاعات روز زیرعنوان” انفجار درمراسم ختم قران درغزنی دست کم 15 نفر کشته و 20 نفر زخمی شدند.

 طارق آرین ، سخن گوی وزارت داخله در تویتی گفته است که این انفجار حوالی ساعت 2 پس از چاشت امروز ( جمعه 28 قوس ) در روستای ” آغوجان” ولسوالی گیلان رخ داده است .

 درهمین حال واحد الله جمعه زاده سخن گوی والی غزنی درصحبت با روزنامه اطلاعات روز گفت که بیشتر قربانیان این انفجار کودکان اند . او افزود که 11 کودک بین سنین 8الی 18 ساله دراین رویداد کشته و 20 کودک دیگر زخمی شده اند.

روزنامه آرمان ملی درصفحه ششم زیرعنوان نگرانی از بلند رفتن بهای مواد غذایی در ولسوالی های مرزی و سرد سیر بدخشان ” نوشته است .

اعضای شورای ولایتی بدخشان می گویندکه درپی برف باری های اخیر و بسته شدن راه های مواصلاتی درشماری از ولسوالی های مرزی و سردسیر این ولایت ، بهای مواد غذایی به گونۀ بی پیشینه یی بالا رفته است.

 یک بوری 20 کیلویی برنج را چهارهزار افغانی خریداری می کنند ، درحالی که بهای این مقدار برنج دربازار های مرکزی تنها دوهزار و دوصد افغانی می باشد.

 این روزنامه مطلب دیگر تحت عنوان ” کرونا درافغانستان به 254 مورد ابتلا و 5 مرگ درشبانه روز گذشته” نگاشته است.

 وزارت صحت اعلام کرده است که در یک شبانه روز گذشته 5 تن در پی ابتلا به کرونا در کشور جان شان را از دست داده اند.

 ختم/ شوخک …ک..م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا