اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

نگاهی به نشرات شماری از روزنامه های چاپی غیردولتی در پایتخت

کابل/ 30حمل/ باختر

شماری محدود از روزنامه های چاپی غیردولتی در کابل که به دسترس قرارگرفته اند، به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی در کشور پرداخته اند و نیز اخبار وگزارش های را در بارۀ رویدادهای جاری منطقه و جهان نشرکرده اند.

روزنامۀ آرمان ملی، در برگ نخست زیرعنوان “غنی: پاکستان باید روشن بسازد که طرف دار صلح در افغانستان است یا ادامه جنگ” نوشته است: محمد اشرف غنی رییس جمهوری کشور گفت که امروز، روز تصمیم برای پاکستان است که دوستی با افغانستان و یاهم دشمنی با افغانستان را انتخاب می کند.

این روزنامه، مطلب دیگر تحت عنوان “واکنش شماری از شهروندان کشور به خروج کامل نظامیان امریکایی” نگاشته است: شهروندان افغانستان نسبت به خروج نظامیان امریکایی از کشورشان دیدگاه های مختلف دارند. شماری از افغان ها خروج نظامیان خارجی از افغانستان را پیش از وقت وغیرمسوولانه می دانند و شماری دیگر از آنان می گویندکه این خروج به نفع افغانستان است. به عقیدۀ آنان نظامیان کشورهای خارجی در مدتی که دراین کشور حضورداشتند، نتوانستند جنگ را خاتمه داده و برای تامین یک صلح پایدار تلاش کنند، جزآن که گروه طالبان دوباره سرپا ایستادند و جنگ را شدت دادند. تا جایی که امروز خود آنان نیز پابه فرار گذاشتند و شکست و ناکارایی خود را پذیرفتند.

روزنامۀ صبح کابل، زیرعنوان “کرونا در افغانستان، شناسایی 105بیمار جدید و مرگ نفر دریک شبانه روز گذشته” نوشته است: دراعلامیه یی که روز یکشنبه 29 حمل ازسوی وزارت صحت عامه منتشر شده آمده است که این تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در کابل، هرات، کندهار، ننگرهار، کندز، کاپیسا، لوگر، غزنی، بادغیس، خوست و فراه شناسایی شده اند.

روزنامۀ 8 صبح، مطلب تحت عنوان “چالش کمبود معلم در پایتخت، برخی از مکاتب به رخصت دادن و دانش آموزان مجبور شده اند.” نگاشته است: شماری از مکاتب در شهر کابل با کمبود جدی معلمان روبه رو هستند، مسوولان دراین مکاتب می گویندکه با وجود سپری شدن حدود یک ماه از آغاز سال تعلیمی، هنوز هیچ معلمی ازسوی وزارت معارف و ریاست معارف شهرکابل به آنان معرفی نشده است.

روزنامۀ اطلاعات روز، زیرعنوان “دستاوردهای زنان نتیجۀ تلاش های خودشان است” نوشته است: در آستانۀ نشست برنامه ریزی شدۀ ترکیه برای صلح افغانستان که ممکن است سرنوشت کشور و به ویژه اقشار آسیب پذیر جامعه دست خوش دگر گونی شود، زنان افغانستان دستاوردهای 20 سال گذشته را نتیجۀ تلاش هایی می دانند که خودشان انجام داده اند و نمی خواهند این دستاوردها قربانی صلح با گروه طالبان شود.

روزنامۀ افغانستان ما، تحت عنوان “بارسلونا قهرمان جام حذفی اسپانیا شد” نگاشته است: بارسلونا در دیدار نهایی رقابت های جام حذفی اسپانیا شبنه شب 28 حمل با نتیجۀ چهار بر صفر، اتلنتیک بیلباو را شکست داد و برای سی و یکمین بار قهرمان این رقابت ها شد. شوخک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا