اخبارصحت

نگرانی ازگسترش شیوع بیماری سرخکان درغرب افغانستان

کابل/ 2 قوس /باختر

مسوولان ازافزایش موارد بیماری سرخکان درغرب افغانستان ابرازنگرانی کردند.

به اساس آمارهای ارائه شده، تنها ازماه حمل تاکنون غرب افغانستان گواه سه هزاروپنج صد مورد سرخکان را گواه بوده است که هشتاد درصد آن تنها درولایت دورافتاده غوررقم خورده است.

همچنان این آمارها نشان می دهد که درهشت ماه گذشته دست کم سی ویک تن دراثرابتلا به بیماری سرخکان درغرب افغانستان جان باخته اند که بیست وچهارمورد آن تنها درغوراتفاق افتاده است.

عبدالستارموفق رییس صحت عامه غورمی گوید که افزایش موارد ابتلا به سرخکان درغور، آنان را نگران کرده است.

با سرنگونی حکومت پیشین وکاهش کمک های جهانی برای افغانستان، خدمات بهداشتی دراکثرمراکزدرمانی یا متوقف شده است ویاهم درسطح خیلی پایینی قراردارد.

کاهش کمک های جهانی باعث شده تا کارایی نهاد های درمانی برای تشخیص ودرمان سرخکان کمترشود.

رییس صحت عامه غورمی پذیرد که آنان به دلیل کاهش کمک های جهانی، مراکز درمانی غوربه درستی قادربه تشخیص بیماری سرخکان نیستند ازاین رو، آمارارائه شده ازمبتلایان وجان باختگان سرخکان درغورشاید بیشترازاینها باشد.

با این حال وزارت صحت عامه افغانستان اخیرا اعلام کرد که درتلاش برای مهاربحران صحی وعرضه خدمات بهتردرمانی به شهروندان است.

ازسوی دیگر سازمان صحی جهان وصندوق حمایت ازکودکان سازمان ملل اعلام کردند که مشغول پرکردن ذخایردارویی افغانستان اند وهمچنان برای بازگشایی مراکز درمانی درافغانستان وبهترسازی عرضه خدمات صحی دراین کشورمی کوشند.

سرخکان بیماری‌ بسیار ساری است و اکثراً کودکان را گرفتار می‌کند.

 ویروس سرخکان یا به کمک ذرات معلق در هوا و از طریق عطسه و سرفه، یا از طریق تماس مستقیم با ترشحات بینی و دهانِ افراد آلوده به دیگران منتقل می‌شود.
نود درصد از افرادی که در معرض ویروس سرخکان قرار دارند اگر واکسین نشوند به این بیماری مبتلا خواهند شد.
بیماری سرخکان در واقع نوعی عفونت سیستم تنفسی است که ویروسِ آر.ان آن را ایجاد می‌کند. نشانه‌ های این بیماری شامل تب، سرفه، ذکام، و تغییر رنگ پوست در نقاط مختلف بدنِ بیمار است.
این ویروس  به ‌طور متوسط ۱۴ روز در بدن بیمار می‌ماند و تقریباً چهار روز پس از آغاز بیماری، قابلیت سرایت خود را از دست می‌دهد.
احتمال مرگ بر اثر سرخکان در کشورهای توسعه ‌نیافته که مشکلات غذایی زیادی دارند شایع است و بدلیل شرایط بهداشتی نامناسب مرگ و میر از اثر این بیماری تا ۲۸ درصد است، ولی در کشورهای پیش‌رفته این آمار بسیار پایین است .ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا