اخبارجهان

نگرانی سرمایه گذاران در امریکا از وخامت اوضاع اقتصادی

کابل، ۲۱ جوزا، باختر
وخامت اقتصادی آمریکا با توجه به افزایش تورم، کاهش پی هم شاخص سهام در بازارهای بورس نیویورک و نگرانی از مداخله بانک مرکزی در افزایش نرخ سهام در آمریکا، موجی از نگرانی برای سرمایه گذاری و سرمایه گذاران در آمریکا را موجب شده است.
آژانس باختر به نقل از شبکه خبری سی ان ان، هم اکنون شرایط سهام در بازار بورس نیویورک با توجه به تورم موجود در وضعیت جدی قرار داشته و میانگین شاخص بورس اقتصادی داوجونز نیویارک طی چهار دهه گذشته با کاهش بی سابقه ۸۸۰ واحد، امروز به کارخود پایان داد.
به گزارش سی ان ان، شاخص بورس داوجونز دریازده هفته گذشته، دهمین هفته متوالی کاهش شاخص ۵۰۰ س و پی و شاخص نزدک نیویارک در ۱۰ هفته گذشته نهمین هفته کاهش را تجربه کردند.
درهمین حال شاخص نرخ مصرف در ماه می در آمریکا به ۸.۶ درصد رسید که از سال ۱۹۸۱ بدین سو بی سابقه بوده است. این درحالی بود که کارشناسان اقتصادی این میزان تورم در شاخص نرخ مصرف را پیشتر ۸.۳ درصد پیش بینی کرده بودند.
این آمار و ارقام در مورد اقتصاد آمریکا هم اکنون سرمایه گذاران را نگران رکود اقتصادی احتمالی در آمریکا کرده است
انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا هفته آینده نیم درصد نرخ سهام بانکی را افزایش دهد اما با توجه به وضعیت کنونی این افزایش نرخ سهام می تواند بیشتر از این میزان باشد.
درهمین حال ریک ریدر مدیر دفتر سرمایه گذاری گلوبال فیکسد اینکام دراین زمینه به سی ان ان گفت، خطر عمده کاهش رشد اقتصادی در آمریکا در واقع ادامه افزایش شدید انرژی و قیمت مواد غذایی است که در نهایت می تواند اقتصاد را در مسیر سیاست های اشتباه و مخرب قرار دهد.
تحلیلگران اقتصادی نگران عملکرد بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم بوده و بیم آن دارند که افزایش ناگهانی در نرخ سهام باعث آسیب رساندن به اقتصاد شود.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا