اخبارامنیتگزارش ها

نیروهای بسیج مردمی در قالب اردوی منطقه‌ یی فعالیت خواهند کرد

کابل/ ۸ سرطان/  باختر

در حالی که  با پیشروی های اخیرطالبان هسته های مقاومت مردمی یا بسیج مردمی در برابراین گروه شکل گرفته است، سخنگوی مشترک نیروهای امنیتی می گوید که نیروهای بسیج مردمی درچوکات  منظم نظامی در خواهند آمد و در قالب اردوی منطقه‌ یی در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی فعالیت خواهند کرد.

این گفته می تواند پاسخی به آن نگرانی ها باشد که در مورد پیامد بسیج های مردمی نزد شماری از مردم وجود دارد.

شماری باور براین است که نیروی بسیج مردمی می تواند سدی در برابر ماجراجویی و سلطه طلبی های طالبان باشد و شماری هم آن را ملیشه سازی دانسته اند که در نهایت باعث تجهیز بیشتر افراد مسلح غیر مسول خواهد شد.

اجمل عمر شینواری، سخنگوی عمومی نیروهای امنیتی، امروز در یک نشست خبری به همین مسله پرداخت  و گفت: نیروهای بسیج مردمی یک دستآورد برای مردم و نیروهای امنیتی کشور است و در آینده نزدیک با جزءوتام‌های کوچک اردوی منطقه‌یی ادغام خواهند شد.

شینواری گفت برای بسیج‌های مردمی از قبل تشکیلات منظم نظامی در نظر گرفته شده است و نهادهای امنیتی شرایط تعلیمات این نیروها را نیز در نظر گرفته‌اند و اردوی منطقه‌ یی پس از تعلمیات مسلکی در سطح  تکتیک نظامی در کنار نیروهای امنیتی زیر فرمان اردو عملیات اجرا خواهند کرد.

شینواری از بعضی برنامه های دیگر امنیتی نیز یاد کرد که برای پیشبرد آن  از افسران و جنرالان باز نشسته کار گرفته خواهد شد.

او گفت: وزارت امور داخله از چهار هزار نیروی موجود این وزارت، قطعات منتظره برای شرایط تهدید بلند امنیتی و اضطراری ایجاد می کند که  رهبری این قطعات را جنرالان و افسران بازنشسته برعهده می‌گیرند.

حرف دیگر جنرال اجمل شینواری حضور شهروندان پاکستانی در جنگ جاری در افغانستان است او گفت: در جریان یک ماه اخیر در کشور ۳۳ شهروند پاکستان که در کنار طالبان علیه نیروهای دولتی در جنگ بودند کشته شدند و ۹  تن دیگرشان زخمی شده‌اند.

او در واکنش به گفته های اخیر سازمان عفو بین الملل که نیروهای دولتی و طالبان را متهم به تخطی از معیار های حقوق بشری کرده است اظهار داشت؛اصول جنگی صددرصد از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی مراعات می‌شود در حالی که گروه طالبان به اصول و قوانین جنگی و حقوق بشری پابند نیستند و عمل‌کردشان در تضاد با منافع ملی و قوانین حقوق بشری ملی و بین‌المللی است و در تضاد با آموزه‌های اسلامی، تأسیسات عامه را تخریب می‌کند.

از طرف دیگرمیررحمان رحمانی؛ رییس‌ ولسی جرگه گفته‌است  که حکومت باید از نیروهای مردمی که در برابر طالبان بسیج شده‌اند در چارچوب اردوی محلی استفاده کرده و این نیروها را مورد حمایت همه‌جانبه قرار داد. او تاکید کرده است که بسیج‌شدن مردم برای دفاع از تمامیت ارضی و حفظ ارزش‌های نظام در چنین شرایطی اهمیت زیادی دارد و نیاز است فعالیت آن‌ها قانونی شود.  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا