سیاستاخبارگزارش ها

نیویارک تایمز: شانزده هزارکارمند خدماتی نظامی درافغانستان باقی می مانند

 کابل/  ۵  ثور/ باختر

نیویارک تایمز گفته است که شرکت های خصوصی نظامی جای نظامیان وابسته به پنتاگون را در افغانستان  خواهند گرفت.

این روزنامه مشهور امریکایی در حالی  چنین  یک خبر منتشر کرده است  که  مقام های امریکایی قبل از این گفته اند که آنان با خروج نظامیان شان از افغانستان٬ حضور استخباراتی خود را حفظ خواهند کرد٬ از طرف دیگر باقی ماندن شانزده هزار کارمند نظامی در افغانستان می تواند عامل ادامه جنگ در این کشور باشد زیرا آنان تنها از شرکت های امنیتی امریکایی دستور می گیرند.

نیویارک تایمز نوشته است «ارتش آمریكا قصد دارد حداكثر تا 11 سپتامبر افغانستان را ترك كند ، اما پنتاگون ، سازمان های اطلاعاتی آمریكا و متحدان غربی در حال بحث در بارۀ چگونگی جلوگیری از تبدیل افغانستان به پایگاه تروریستی استند٬پنتاگون با متحدان خود در حال انتقال نیرو ، احتمالاً به همسایگان ، قزاقستان و ازبکستان است.

حتی اگر ارتش آمریکا افغانستان را ترک کند بازهم ممکن تا 16 هزار شبه نظامی یا عسکر قرار دادی که ممکن بیشتر شان افغان باشند جنگ به نفع امریکا در افغانستان را دنبال کنند»

 نیویارک تایمز گفته است کمپنی های خصوصییا‹شرکت های  خصوصی نظامی › متصدی امور عساکر قرار دادی خواهند بود وبه گروه «نظامیان کمپنی های خصوصی»  تعدادی از واحدهای ویژه پنتاگون و CIA نیز اضافه خواهد شد، که در لیست های رسمی هیچگاه ثبت نمی شوند. نیویارک تایمز یک ماه پیش هم  خبر داد که ۱۰۰۰ نظامی بیشتر در افغانستان وجود دارد.

این روز نامه گفته است که امریکا با تجربه از جنگ سوریه می کوشد اوضاع را در افغانستان تحت کنترول داشته باشد. امریکاییان در جنگ سوریه ستراتیژی جدید نظامی را طرح ریزی کردند که به عوض پایگاه های بزرگ، اقدام به ایجاد پایگاه های کوچک کردند که با سیستم  آتش قوی و رادار ها مجهز بود. 

اما کارشناسان نظامی هشدار می دهند که حضورعساکر قرار دادی و یا به تعبیر نیویارک تایمز «مزدوران جنگی کمپنی های خصوصی» خصلت جنگ در افغانستان را بازهم وحشیانه تر خواهد کرد.

مردم افغانستان خاطره های بدی از فعالیت شرکت های امنیتی امریکایی داشته اند که  بلک واتر نمونه یی از آن  است٬ در وجود این شرکت ها جنگ جنبه قومی  وسمتی خواهد گرفت٬ ناهنجاری هایی که در خوست و کنراز فعالیت های  عساکر قرار دادی به میان آمد تاکنون فراموش نشده است 

این آگاهان همچنان هشدار می دهند که در وجود  فعالیت عساکر قراردادی فعالیت های استخباراتی سی آی ای در افغانستان همچنان  بدون هیچگونه پرسش و بازخواست ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که رییس سازمان سیا  در اولین روز هایی که رییس جمهوری امریکا زمان خروح از افغانستان را اعلام کرد ویلیام برنز به کمیته استخبارات مجلس سنای آن کشور فرا خوانده شد او از بیرون شدن تمامی عساکر امریکایی از افغانستان هشدار داد مگر خود را در یک تصمیم گرفته شده محصور خواند وی تاکید کرد که امریکا باید از هر طریقی حضور استخباراتی و توان عملکرد سریع را در افغانستان حفظ  کند.

حرف از واگذاری جنگ به شبه نظامیان قرار دادی درست زمانی مطرح می شود که ترامپ رییس جمهوری پیشین امریکا در زمان قدرتش سخت تلاش کرد که جنگ افغانستان رابه شرکت های خصوصی انتقال دهد و علاقه‌مندی زیادی به طرح اریک پرنس بنیانگذار شرکت امنیتی بلک‌واتر برای خصوصی سازی جنگ افغانستان نشان داده بود وپرنس هم  راضی کردن ترامپ به طرح خصوصی سازی جنگ افغانستان تبلیغات رسانه‌یی  را شدت بخشیده بود.

 شرکت بلک واتر به دلیل جنایات جنگی در عراق جواز فعالیت خود را از دست داد مگر حالا با تغییر نام فعالیت می کند٬ پرنس به ترامپ گفته بود « جنگ افغانستان ۵۰  تا ۶۰ میلیارد دالر در سال هزینه دارد  و او می تواند با ده   میلیارد دالر جنگ با هراس افگنان را ادامه دهد »

این آگاهان می گویند که با حضورعساکر قرار دادی ماشین های جنگی آدمکشان تقویت خواهد شد ماشینی که هیچ جناح افغان بر آن کنترول نخواهد داشت٬ زیرا تمویل کننده ،مسیر فعالیت آنان را تعیین می کند و عامل زشتی های زیادی در برابر  افغانان چه دولت و چه طالب خواهند بود.

دولت افغانستان تاکنون در بارۀ گفته های نیویارک تایمز واکنش نشان نداده است٬ دولت حامد کرزی فعالیت شرکت های امنیتی در افغانستان را منع کرده بود و این محدودیت تا امروز ادامه دارد.  تحلیل  سیاسی 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا