اخبارفرهنگ

هارون حکیمی: میراث های فرهنگی و بنای های تاریخی سرمایه های ملی و مقدس مردم افغانستان است

کابل / 5 اسد / باختر

به ریاست هارون حکیمی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعت وفرهنگ، امروز نشست کمیتۀ ملی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی درزمان منازعات مسلحانه، برگزار شد .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ دراین نشست نخست معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ، نگرانی اش را از عدم مصونیت بنا های تاریخی و آثار باستانی که درمناطق جنگ  و حاکمیت مخالفان مسلح قراردارد، ابراز کرد .

وی خاطرنشان کرد که بنا های تاریخی و میراث های فرهنگی کشور سرمایه های مقدس و ملی مردم افغانستان است و بیشتر این بنا ها اماکن مقدس و مربوط به دورۀ اسلامی است .

هارون حکیمی افزرود: حفاظت این سرمایه های ملی، نه تنها مسوولیت دولت بلکه مسوولیت تمام مردم افغانستان است و ازاین بنا ها نباید به عنوان سنگر و میدان جنگ استفاده صورت بگیرد.

وی همچنان از تلاش های وزارت اطلاعات وفرهنگ و کمیتۀ ملی حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی درزمان منازعات مسلحانه، به خاطرحراست از سرمایه های تاریخی مردم کشور، اطمینان داد .  

بعد، عبدالاحد عباسی رییس حفظ آبدات تاریخی و نورآغا نوری رییس باستانشناسی وزارت اطلاعات وفرهنگ، به ترتیب دررابطه به وضعیت بنا های تاریخی درکشور و خطرهایی که متوجه این بنا ها است و همچنان وضعیت ساحات باستانی، حفریات غیر قانونی و قاچاق آثار از این ساحات، توضیحات دادند.

همچنان دراین نشست اعضای کمیته، دررابطه به چگونگی حفاظت از بنا های تاریخی، آثارباستانی و جلو گیری از قاچاق و حفریات غیر قانونی آثارتاریخی درمناطق تحت حاکمیت مخالفان مسلح، نظریات و پیشنهاد های شان را ارائه کردند.

احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا