گزارش ها

هراس افگنی پدیده بیگانه با انسانیت و بشریت

کابل  باختر ۲۷  دلو
صبح روز جمعه برای نظامیان هندی در کشمیر یک روز خونین بود ۴۶ نظامی در یک رویداد تروریستی در کشمیر زیر نفوذ آن کشور  کشته شدند.
گزارشگرآژانس باختر می نگارد٬ یک موتر حامل نظامیان  هندی به روز جمعه در مرکز کشمیر تحت اداره هند هدف یک حمله انتحاری قرار گرفت در این حمله ۴۶ نظامی هند کشته شدند.
دو روز قبل از این حادثه ٬سی نظامی ایران در حادثه مشابه در ولایت سیستان آن کشور کشته شدند .
در حادثه کشمیر هند٬ جیش محمد گروه تروریستی که درپاکستان لانه دارد و در حادثه ایران جیش العدل ادعا مسوولیت کرده اند .
از رابطه جیش محمد با طالبان افغان ٬ لشکر طیبه ٬ لشکر جنگهوی در پاکستان حرف های زیادی منتشر شده است  این گروه در زمان حاکمیت طالبان عامل ربودن یک طیاره هندی از کتمندو نیپال به قندهار افغانستان بود .هر دو حادثه مشابهت های خود را دارند 
مقام های هندی می گویند، گروه که مسوولیت این حمله را به عهده گرفته اند، از مدت‌ها پیش درپاکستان پناه گرفته اند و دولت پاکستان با این گروه برخورد نکرده است.
هند در تلاش است تا تحریم‌های جهانی علیه این گروه و رهبرآن مسعود اظهر، از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد اعمال شود  و این گروه و رهبری آن به عنوان یک هراس افگن شناخته شوند.
اما چین متحد پاکستان از تلاش های هند در سازمان ملل و شورای امنیت آن سازمان جلوگیری کرده است
آگاهان می گویندکه چین به تنهایی نیز در کشمیر زیر سلطه هند منافع دارد و به این خاطر از وضع تحریم علیه این سازمان هراس افگن جلوگیری کرده است .
آرون جیتلی یک مقام هندی گفته است هند پاکستان را از فهرست کشورهای "دوست بهره‌مند" خارج می‌کند.
این امتیاز تجاری در سال ۱۹۹۶ به پاکستان اعطا شد وایران نیز حالا با درد سر های ناشی از فعالیت های هراس افگنانه مواجه است . حمله بر موتر حامل سپاه پاسداران در ایالت سیستان این کشور نگرانی های جدی رابرای مردم آن کشور در پی دارد. درجریان سال روان این سومین بار است که نظامیان ایرانی هدف حمله قرار می گیرند که شدیدترین آن حمله بر یک رژه نظامی در احواز و حالا حمله بر موتر نظامیان در سیستان است
جیش العدل مسوولیت این حمله را به عهده گرفته است
برخورد تنگ نظرانه ایران با اقلیت های مذهبی در آن کشور فضا رابرای شکل گیری گروهک های تروریستی در آن کشور مساعد ساخته است.
گروه جیش العدل در طول چند سال گذشته به عنوان یک مزاحم امنیتی در برابر نیروهای ایرانی خود را نشان داده است.  این گروه در حمله به قرارگاه مرزی (سراوان در سال 92) که به کشته شدن چهارده مرزبان ایرانی انجامید، نقش دارد  ،ربودن  پنج مرزبان در دلوسال 92،حمله به پاسگاه مرزی و کشته شدن  هشت مرزبان در حمل سال ۱۳۹۴، کشتار 9 مرزبان دیگر ایرانی درثور همین سال در منطقه میرجاوه ،ربودن دوازده مرزبان دیگردرماه میزان  سال جاری  نمونه های از فعالیت های هراس افگنانه این گروه در برابر ملت ایران است .
این در حالی یست که افغانستان در طول سال جاری و سال های گذشته بیشتر از هر کشور دیگر شاهد حملات هراس افگنانه بوده است  .
در کنار افغانستان ٬ ایران و هند  کشور های دیگر ٬ عراق٬ سوریه ٬ترکیه … نیز گواه حملات خشن هراس افگنان بوده اند این نشان می دهد که هراس افگنی  یک پدیده  زشت در منطقه می باشد و بدون تفکیک ٬ دوست و دشمن را از میان بر می دارد .
آنچه مهم است این است که کشور های منطقه بار ٬بار از یک سوراخ گزیده شده اند  مگر کشور که حامی هراس افگنی است همچنان در پی باج گیری از دیگران است و کمتر برای مجازات وتنبیه آن کار شده است .
مشکل در این است که کشور های منطقه تعریف یکسان از هراس افگنی ندارند  بل هر کشوري از آن تعریف ابزاری می دهند.
هیچ امکان ندارد که جیش محمد و جیش العدل با طالبان افغان  و طالبان با القاعده و گروه های دیگر تروریستی در پاکستان  و منطقه رابطه نداشته باشند در حالی که  کشور های نظیر ایران در اوقات مناسب از طالبان میزبانی کرده اند و هیئت های این گروه را پذیرفته اند ٬ کشور های  دیگر مانند چین ٬ روسیه  نیز از طالبان میزبانی کرده اند  در حالی که این گروه جز تحریم های سازمان ملل متحد است و تامین هر نوع ارتباط با آنها را ممنوع کرده است این نمایانگر آن است که روابط کشور ها با گروه های تروریستی به اساس منافع است نه واقعیت و خطر که این گروه ها متوجه امنیت و ثبات منطقه یی کرده اند.
پس باید بپذیریم که هراس افگنی دشمن انسانیت و بشریت است و نباید از دشمن بشریت توقع نیک داشت .   تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا