اخبارجهان

هزاران نفر در نا آرامی های قره قالپاق زخمی شدند

کابل، ۱۳ سرطان، باختر
در پی وقوع نا آرامی ها در در منطقه خود مختار قره قالپاق ازبکستان و درگیری های معترضان با پولیس هزاران نفر زخمی شدند.
آژانس باختر به نقل رویترز، یک مقام محلی ازبکستان اعلام کرد که هزاران نفر پس از نا آرامی‌ ها در مرکز شهر خود مختار قره‌ قالپاق زخمی شده و به شفاخانه منتقل شده اند.
سلطان بیک ضیایف وزیر صحت این منطقه در گفتگو با رسانه‌ های محلی گفت که شفاخانه های شهر نوکوس مملو از مریضان است که در درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شده ‌اند.
از زمان شروع اعتراضات به جدایی این منطقه از ازبکستان تاکنون نگرانی‌ ها مبنی بر سرکوب معترضان به دست نیروهای امنیتی افزایش یافته‌ است.
شوکت میرضیایف رئیس ‌جمهور ازبکستان هرگونه جدایی این منطقه را رد کرده و معترضان را نیروهای بد خواه خوانده و آنها را متهم به تلاش برای بی‌ ثبات کردن و تضعیف وضعیت این کشور آسیای مرکزی دانسته ‌است.
قره ‌قالپاق منطقه ‌یی عمدتا بیابانی در نزدیکی دریای آرال با جمعیتی کمتر از دو میلیون نفر در کشور ۳۲ میلیونی ازبکستان، دارای وضعیت خود مختاری است.
پولات آهونوف سیاستمدار مخالف تبعیدی و رئیس حزب اپوزیسون برلیک به رویترز گفت: وضعیت می تواند کاملا از کنترول خارج شود و این تنها محدود به قره قالپاق نیست و خطر درگیری میان ازبک‌ها و قره‌قالپاق ها از همه چیز بدتر خواهد بود.سیدمصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا