اخباراقتصاد

هزارمتریک تُن بامیه درکشور تولید شده است          

کابل/۲۲ سرطان/ باختر

مسوولان وزارت زراعت می گویند که در جریان یک سال روان، از مزارع ۲۷ ولایت، مقدار ۵۴ هزار و ۶۸ متریک‌تُن بامیه به ‌دست آمده است.

آمارهای ریاست احصايیه وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، حاکی است که سال گذشته شش‌ هزار و ۸۸۱ هکتار زمین در بیست‌وهفت ولایت کشور بامیه کشت شده بود.

براساس این آمارها، بلخ با حاصل‌دهی ۱۱ هزار و ۸۱۰ متریک‌تُن، در صدر تولیدکنند‌گان بامیه در سطح کشور قرار دارد. در این ولایت، سال قبل یک‌ هزار و ۱۸۱ هکتار زمین تحت کشت بامیه قرار داشت.

محمدسالم ساعی، رییس زراعت، آبیاری و مالداری بلخ، می‌گوید که امسال ساحات تحت کشت بامیه در آن ولایت افزایش چشم‌گیری داشته است و به یک ‌هزار و ۹۳۵ هکتار زمین رسیده است.

به گفته او، هرهکتار زمین، بین هفت تا هشت متریک‌تُن بامیه حاصل می‌دهد.

رییس ادارۀ زراعت بلخ افزود که پیش ازاین ، این محصول به ولایت های همجوار و مرکز صادر می‌شد اما امسال، به‌دلیل جنگ و درگیری، دهقانان قادر نیستند که محصولات بامیه را به کابل برسانند.

پس از بلخ، هلمند از نگاه تولید بامیه در جایگاه دوم قرار دارد. سال گذشته در آن ولایت، یک ‌هزار و ۶۷۹ هکتار زمین بامیه کشت شده بود و از آن ۱۰ هزار و ۷۴ متریک‌تُن حاصل برداشت شده است.

فراه پس از بلخ و هلمند، سومین تولیدکنندۀ مهم بامیه در سطح کشور شناخته می‌شود. در آن ولایت، سال قبل یک ‌هزار و ۹۸ هکتار زمین تحت کشت بامیه قرار داشت و از آن ۹ هزار و ۸۸۲ متریک حاصل گرفته شده است.

عبدالمنان متین، رییس زراعت، آبیاری و مالداری فراه، می‌گوید که امسال وضعیت کشتزارهای بامیه در آن ولایت بسیار مناسب بود و حدود ده تا پانزده درصد در میزان حاصلات بامیه افزایش آمده است.

او گفت: «امسال وضعیت خوب بود، بازار هم بسیار مناسب بود و بامیه فراه به هرات، قندهار، نیمروز و حتا تا نزدیکی کابل صادر می‌شد و قیمت‌ها هم امسال خیلی خوب بود

در فراه سه نوع بامیه کشت و برداشت می‌شود که شامل ورایتی خاردار محلی و دو ورایتی اصلاح‌ شده می‌شود.

بامیه از مهم‌ترین نوع سبزی هاست که مورد علاقه تمامی شهروندان کشور است و از بازار خیلی خوب برخورداراست.

سال گذشته در مجموع ۶ هزار و ۸۸۱ هکتار زمین تحت کشت بامیه قرار داشت. ارزگان، نورستان، غزنی، خوست، پکتیا، میدان‌وردک و کابل، شامل ولایت‌هایی‌اند که در کشت و تولید بامیه در سال گذشته نقشی نداشته‌اند.نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا