جامعه

هشت هزار دختر و پسر در سمنگان مصروف فراگیری علوم دینی اند

علاقمندی جوانان سمنگان با گذشت هر روز به آموزش های علوم دینی بیشتر شده و به گفته مقامات هم اکنون هزاران جوان پسر و دختر در این ولایت مصروف فراگیری علوم دینی و حفظ قرآن کریم میباشند.

مولوی سید عبدالغفور هاشمی، سرپرست ریاست حج و اوقاف ولایت سمنگان به آژانس اطلاعاتی باختر گفت، هم اکنون بیشتر از هشت هزار جوان پسر و دختر در یکصدو دوزاده مدرسه دینی رسمی و غیر رسمی دراین ولایت تحت آموزش علوم دینی بوده و امور درسی آنان توسط دهها عالم دینی پیش برده میشود.

به گفته او از مجموع این مدارس بیست و شش باب آن در مرکز و هشتاد و شش باب آن در شش ولسوالی سمنگان فعالیت داشته که نود و دو باب آن دارالعلوم و بیست باب آن دارالحفاظه میباشد.

وی علاوه کرد که در حال حاضر سالانه دهها عالم دینی با سویه های مختلف از این مدارس فارغ و جهت خدمت گزاری به جامعه تقدیم میشوند.

یکی از این مدارس دینی و مدرسه دارالعلوم اسلامیه حنیفه کارته خراسان شهر ایبک میباشد که در آن حدود سه صد جوان مصروف آموزش اند.

مولوی محمد امین یکتن از مدرسین این مدرسه گفت، آنان در سال گذشته و سال روان یکصد و ده تن عالم دینی را پس از آموزش از مدرسه شان به جامعه تقدیم نموده که این علما عملاً” در جامعه مصروف ارشادات اسلامی هستند.

وی افزود، در این دارالعلوم شاگردان علاوه بر علم تفسیر، علوم صرف، نحوه، منطق، حدیث، فقه، حکمت، و فرایض دینی را نیز آموزش میبینند و تعدادی از آنان مصروف فراگیری قرائت، تجوید و حفظ قرآن کریم نیز میباشند.

در همین حال عبدالعزیز عزیزی رییس معارف ولایت سمنگان گفت، از جمله مدارس یادشده هشت باب آن رسمی که یک باب آن زنانه و سایر مدارس مردان شامل میباشند.

به گفته رییس معارف سمنگان شاگردان این مدارس به شکل لیلیه از بودجه وزارت معارف اعاشه شده و فارغان آن در امتحانات کانکور شامل و بعد از فراغت در ادارات دولتی به کار گماشته می شوند.

به گفته او در حال حاضر درین هشت مدرسه حدود دو هزار نفر شاگرد پسر و دختر شامل گردیده و آنان مصروف فراگیری علوم دینی استند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا