سیاستTOPجهان

هشدار از پیامدهای خروج شتابزدۀ قوای امریکایی از افغانستان

واشنگتن/ وی او ای/۸ حوت/باختر
رییس کمیتۀ خدمات قوای مسلح مجلس سنای امریکا و یکی از سناتوران برجستۀ دموکرات گفته است که جو بایدن، رییس جمهور امریکا نباید تمام قوای امریکایی را تا اول ماه می از افغانستان بیرون کند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از صدای امریکا ،سناتور جک رید گفته است که امریکا باید در صدد تمدید ضرب الاجل خروج قوا از افغانستان باشد تا به گفتۀ وی به دیپلمات‌ها فرصت بیشتر مذاکره داده شود تا به توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان دست یابند.
رید روز ۲۴ فبروری در یک کنفرانس ویدیویی که از سوی پوهنتون جورج تاون ترتیب داده شده بود، به خبرنگاران گفت: “خروج کامل در جریان چند ماه، یک تلاش بسیار پرآزمون و بی ثبات کننده است…من نوعی تمدید [حضور نظامی] را توقع دارم.”
شمار فزایندۀ کارشناسان امنیت ملی و قانونگذاران امریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، بر ضرورت ادامۀ حضور نظامی امریکا در افغانستان فراتر از اول می ۲۰۲۱ تاکید دارند.
بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا با طالبان که یکسال پیش در شهر دوحۀ قطر امضا شد، باید تمام نظامیان خارجی تا ماه می سال روان افغانستان را ترک کنند. طالبان نیز در این توافقنامه به قطع روابط با گروه‌های تروریستی به شمول القاعده، کاهش خشونت و مذاکرات صلح با حکومت افغانستان تعهد کرده اند.
حکومت جو بایدن، رییس جمهور جدید ایالات متحدۀ امریکا گفته است که توافقنامۀ دوحه را که در زمان دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا امضا شده بود، بررسی می‌کند تا دیده شود که آیا طالبان به تعهدات شان پابند بوده اند و عمل کرده اند یا خیر.
حکومت افغانستان، برخی اعضای ناتو و وزارت دفاع امریکا گفته اند که طالبان به تعهدات شان عمل نکرده اند. بر اساس تازه ترین گزارش سرمفتش وزارت دفاع امریکا، اعضای القاعده در صفوف و ساختارهای سوق و ادارۀ طالبان مدغم شده اند.
رید گفت: “باید بتوانیم به جهان و مردم امریکا اطمینان بدهیم که افغانستان منبع برنامه ریزی و طراحی حملات تروریستی بر سرتاسر جهان نخواهد بود…مطمین نیستم که بدون حضور نظامی این کار را انجام داده بتوانیم.”
طالبان پیش از این هشدار داده بودند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافقنامۀ دوحه تا ماه می افغانستان را ترک نکنند، حملات آن گروه بر آنان از سر گرفته خواهد شد. پس از امضای توافقنامۀ دوحه، طالبان حملات خود را بر نیروهای خارجی مستقر در افغانستان متوقف کردند.
رهبری طالبان همچنان به جنگجویان آن گروه دستور داده است که جلب و جذب تندروان خارجی را در صفوف شان متوقف کنند.
تقاضا برای ادامۀ حضور قوای خارجی در افغانستان در حالی شدت می‌گیرد که کابینۀ آلمان روز چهارشنبه ادامۀ حضور نظامیان آن کشور را در افغانستان تا پایان جنوری ۲۰۲۲ تمدید کرد، اما باید این تصمیم از سوی پارلمان آلمان تمدید شود.
آلمان هم اکنون حدد ۱۱۰۰ نظامی در افغانستان دارد و پس از امریکا، آلمان دومین کشوری است که بیشترین شمار نیرو را در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر کرده است.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا