اخبارامنیت

هشدار سیگار از کاهش فعالیت نیروی هوایی افغانستان

کابل/ ۲۱حوت/ باختر
بازرس ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان می گوید که در صورت خروج پیمانکاران امریکایی از افغانستان، دولت این کشور با مشکلات زیادی روبه رو خواهد شد. چون وظیفۀ نگهداری از چرخبال های بلک هاک، هواپیماهای سی-130 و برخی تجهیزات دیگر بر عهده این پیمانکاران است
ساپکو بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که خروج هزاران پیمانکار دفاعی خارجی از افغانستان می تواند تاثیری ویرانگرتر از خروج سربازان امریکایی بر افغانستان داشته باشد.
ساپکو در یک نشست مجازی در اندیشکده “مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی” در واشنگتن گفت: خروج پیمانکاران “می تواند برای کارآیی نیروهای امنیتی افغان از خروج نیروهای باقی مانده امریکایی ویرانگرتر باشد.”
او گفته است که دولت افغانستان تکیۀ سنگینی براین پیمانکاران خارجی و آموزش دهندگان دارد و کار ۴۰درصد آنان نگهداری از تجهیزات، مدیریت زنجیرۀ تدارکات یا آموزش کارکنان امنیتی افغانستان در زمینۀ تجهیزات پیشرفته است
ساپکو بیان کرده است: “برای مثال پیمانکاران ۱۰۰درصد کار نگهداری از چرخبال های بلک‌هاک نیروی هوایی افغانستان و طیاره های سی-۱۳۰ را انجام می دهند و یک ارزیابی تازه توسط پنتاگون نشان داده است که بدون آنان هیچ یک از طیاره های اردوی افغانستان “برای بیش از چند ماه عملیاتی نمی مانند.”
جان سوپکو گفته است: تا ماه اکتوبر بیش از ۱۸ هزار پیمانکار از جمله شش هزار امریکایی و هفت هزار پیمانکار کشورهای ثالث در افغانستان فعال بودند.
براساس توافقی که امریکا زمستان سال گذشته با طالبان امضا کرد، نیروهای امریکایی و کارکنان غیردیپلماتیک از جمله پیمانکاران دفاعی افغانستان را تا اول ماه مه ترک کنند.
این در حالیست که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا گفته است که تاکنون تصمیمی در مورد خروج سربازان امریکایی تا ماه می گرفته نشده است و این کشور در حال بازنگری توافق دوحه با طالبان است. فریبا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا