اخبارصحت

هفته، کارزار واکسین پولیو در  کشور آغاز شد

کابل/ 10 قوس/ باختر

برنامه  سرتاسری واکسین پولیواز امروز در ۳۴ ولایت کشور از سوی وزارت صحت عامه آغاز شد که برای پنج روز ادامه می یابد. در این برنامه در حدود ۹،۹ میلیون کودک زیر سن پنج سال در برابر بیماری پولیو واکسین می شوند.

داکتر احمد جواد عثمانی سرپرست و زارت صحت عامه گفت: باوصف تلاش های کارکنان صحی ما،  شمار قابل ملاحظه کودکان  به نسبت مشکلات امنیتی در برنامه های معافیت دهی اخیر از واکسین پولیو باز ماندند. این امر سبب شد که معافیت و مقاومت بدن این کودکان در مقابل ویروس وحشی پولیو ضعیف بماند و تعداد از آنان به آن مصاب شوند که از بابت آن در تمام عمر فلج و معلول باشند.  

وی افزود، خواهش و تقاضای من از تمام اعضای جامعه و طرف های درگیر این است که به خاطر حفظ سلامت کودکان در مقابل این مرض لاعلاج با کارکنان صحی و واکسیناتوران در جهت تطبیق موفقانه برنامه های واکسین پولیو همکاری کنند تا هیچ کودکی از این واکسین نجات بخش محروم نماند. 

وی اضافه کرد که واکسیناتوران و کارکنان صحی برنامه محو پولیو از محلات مسکونی شان بگونه داوطلب و رضاکار توسط بزرگان محل انتخاب شده اند و آنان افراد با اعتماد جامعه هستند که برای تطبیق موفقانه کمپاین های واکسین پولیو، آموزش های لازم را فراگرفته اندآنها بدون ملحوظات سیاسی، حزبی و نظامی به گونه بی طرفانه با کمال صداقت و ایمانداری وظایف خویش را در قبال واکسین وقایه کردن اطفال در مقابل این مرض به پیش می برند.

این واکسین از نظر شرعی توسط علمای جید کشور وجهان اسلام مورد تائید قرار گرفته است و تطبیق آن را برای کودکان واجب شرعی والدین و اولیایی امور پنداشته اند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور در جهان اند که هنوز هم واقعات مثبت پولیو از آن گزارش می‌شود. از آغاز سال روان میلادی تاکنون 56 کودک به مرض فلج کودکان مصاب شده اند که 38 مورد آن از حوزه جنوب، 8مورد از حوزه غرب، 6 مورد از جنوب شرق،2 مورد از شرق و یک – یک مورد از حوزه های شمال و شمال شرق گزارش شده است. همچنان در پاکستان شمار واقعات مثبت پولیو  در سال روان میلادی تا اکنون به  ۸۱ مورد می رسد. 

پولیو یک مرض ویروسی است که تداوی نداشته و باعث معلولیت دایمی و حتی سبب مرگ کودک می شود. ویروس این مرض توسط کودکانی که واکسین نشده باشند انتشار می یابد و باعث مصاب خود و سایر کودکان می شود.

وزارت صحت عامه از تمام رهبران مذهبی و قومی و ملا امامان تقاضا می کند که در کارزار متذکره با تیم های واکسین پولیو همکاری کرده و خانواده ها را تشویق کنند که کودکان شانرا به شمول کودکان مریض، خوابیده، مهمان و نوزاد جهت اخذ واکسین  در هر دور برنامه حاضر کنند، تا هیچ کودک زیر پنج سال از واکسین پولیو محروم نماند.

مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا