آموزش

قانون تحصیلات عالی به زودی توشیح خواهد شد

کابل  1 سنبله باختر
جلسه کمیته قوانین امروز به ریاست قانونپوه  سرور دانش معاون رئیس جمهور و رییس آن کمیته برگزار شد.
دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر خبر داد،در این جلسه طرح قانون تحصیلات عالی ملکی به بحث و بررسی گرفته شده و سرانجام فیصله های لازم در مورد آن اتخاذ گردید. در ابتدای جلسه وزیر عدلیه در مورد ضرورت تهیه طرح تعدیل قانون تحصیلات عالی ملکی به جلسه گزارش داد.
عدم پاسخگویی قانون فعلی به نیازمندی های نهادهای تحصیلات عالی، پیش بینی  بست های اکادمیک، حقوق و امتیازات کادر های علمی، تدوین احکام مشخص در مورد مؤسسات تحصیلات عالی خصوصی و حمایت دولت از سرمایه گذاری در این زمینه و پیش بینی اداره و بورد کیفیت و اعتبار دهی مؤسسات تحصیلات عالی به هدف ارتقای کیفیت، از مواردی است که به عنوان اهداف و ضرورت طرح قانون متذکره عنوان شد.
رعایت معیار های ملی و بین المللی، شرایط تقرر و ترفیع اعضای کادر علمی، جلوگیری از مداخله ارگان های دولتی، غیر دولتی، نفوذ اشخاص و گروه های سیاسی درامور اکادمیک و تشویق و ترغیب شهروندان کشور به کسب علم ودانش، از دیگر اهداف و ضروریات طرح قانون تحصیلات ملکی عالی می باشد.
سپس اعضای کمیته به تفصیل نظریات و دیدگاه های کار شناسانۀ خویش را در مورد این قانون مطرح کرده و به دقت مواد آن قانون را مورد بررسی قرار دادند. اعضای جلسه درمواردی چون: اهداف، اصطلاحات، و ظایف و مکلفیت های وزارت تحصیلات عالی، مؤسسات تحصیلات عالی، وظایف شوراهای علمی، اعضای کادرعلمی و بست های اکادمیک مؤسسات تحصیلات عالی، اداره و بورد ارتقای کیفیت و اعتبار دهی اکادمیک مؤسسات تحصیلات عالی، محصلان مؤسسات تحصیلات عالی و سایر موارد، دیدگاه های شان مطرح کردند.
پس از بحث و بررسی ، کمیته قوانین طرح قانون تحصیلات عالی ملکی را مورد تأیید قرار داده و از تلاش های وزارت عدلیه و تحصیلات عالی در زمینه تهیۀ این طرح قانون، قدار دانی کرد.
معاون رییس جمهور و رییس کمیته قوانین به وزارت  های عدلیه و تحصیلات عالی وظیفه سپرد تا هرچه سریعتر اصلاحات پیشنهاد شده از سوی اعضای کمیته را شامل طرح این قانون ساخته و آن را برای بحث در کابینه آماده سازند تا این قانون با توجه به نیازمندی های جدی که وجود دارد، توسط یک فرمان تقنینی از سوی رییس جمهور به توشیح برسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا