سیاست

همۀ تصامیم در خصوص صلح به محور حکومت افغانستان اتخاذ می شود

کابل باختر 29 دلو
محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان دیروز با داکتر زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا در خصوص صلح افغانستان، دیدار کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، این دیدار که در قصر دلگشای ارگ انجام شد، در آن اعضای بورد مشورتی صلح، شماری از هیئت مذاکره کننده، برخی از سیاسیون و نمایندگان احزاب سیاسی، تعدادی از علما، اعضای جامعۀ مدنی، جوانان، زنان، نمایندگان بخش خصوصی، نمایندگان مردم در شورای ملی و تعداد دیگری از اراکین بلندرتبۀ دولتی حضور داشتند.
رئیس‌جمهور با خوش‌آمدید به حاضران مجلس، گفت که در روزهای اخیر مسایل کلیدی زیادی در مورد روند صلح روشن‌تر شده و به اقدامات بیشتر و مشترک نیاز است تا به صلح پایدار و باعزت برسیم.
رئیس جمهور با تشکر از سخنرانی رئیس جمهور امریکا در کانگرس آن کشور و با یادآوری از دیدارش با مایک پنس معاون رئیس جمهور امریکا در نشست امنیتی مونیخ، گفت : اعتماد کامل و رابطۀ مستحکم دولت با دولت به اساس منافع متقابل نسبت به گذشته مستحکم‌تر شده است و پابرجا می باشد و برای هدف مشترک صلح کار می کنیم.
رئیس جمهور محمداشرف غنی افزود: ما به یک شیوۀ کار جدید و واضح با داکتر خلیلزاد به موافقت رسیده ایم که در چارچوب آن معلومات شریک می شود و روی اجندای مشخص مشوره های دوامدار صورت می گیرد و در روشنایی آن اقدام خواهد شد. 
وی اضافه کرد که در خصوص صلح روی ماحول ملی، منطقه یی، بین‌المللی و کشورهای اسلامی توجه صورت می گیرد و در این زمینه بحث های بیشتر انجام شود تا یک چارچوب ترتیب شود، اجماع موجود تقویت شود و در بعضی مواردی که اجماع نیست، به میان آید.
رئیس جمهور گفت: ما خواهان این هستیم که طالبان مناسبات شان را با پاکستان و همچنان پاکستان مناسباتش را با طالبان واضح سازد که بر کدام اساس استوار است و ارتباط طالبان با شبکه های تروریستی و ارتباط شان با اقتصاد جرمی و حرام نیز باید معلوم شود.
سپس زلمی خلیلزاد نمایندۀ خاص وزارت امور خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا با ابراز تشکر از رئیس جمهور و اشتراک کنندگان، گفت: با شیوۀ کاری جدید که در چارچوب واضح به وجود آمده است، روند صلح را به پیش می بریم.
وی افزود که هدف امریکا در پهلوی همکاری های مشترک با افغانستان در عرصه های مختلف، بیشتر کردن تلاش ها از مجراهای دیپلماتیک برای برقراری صلح پایدار در افغانستان است، تا منافع هر دو کشور حفظ شود و تلاش می کنیم که هزینه جنگ نیز کاهش یابد.
داکتر خلیل‌زاد گفت که ما برای صلح در افغانستان به محوریت حکومت و مردم افغانستان جدی هستیم، اما خواهان صلح پایدار می باشیم که در آن تمام ارزش ها حفظ شود و نقطۀ پایان بحران های ۴۰ ساله باشد.
خلیلزاد خاطرنشان کرد: هدف ما این نیست که راه بیرون‌رفت پیدا کنیم، بلکه هدف ما تامین صلح پایدار در افغانستان می باشد و گسترش و تقویت روابط دو کشور پس از برقراری صلح، با حکومت افغانستان مورد بحث قرار می گیرد.
داکتر خلیل‌زاد با اشاره به اهمیت منطقه در روند صلح، گفت که ما در جستجوی صلح هستیم و هدف ما ختم جنگ می باشد، اما طرفدار هرگونه صلح نمی باشیم. وی افزود که صلح برای منطقه نیز مفید است و حکومت افغانستان با اتصال راه ها و دهلیزهای زمینی و هوایی نشان داد، ظرفیت های زیادی وجود دارد که به نفع تمام کشورهای منطقه به شمول پاکستان می باشد و پاکستان باید در راستای روند صلح همکاری عملی نماید و ما کوشش های خود را برای اجماع منطقه یی در خصوص صلح ادامه می دهیم.
وی گفت : در روند صلح بین حکومت افغانستان و امریکا تفاوت دیدگاه و نظر وجود ندارد و تمام اقدامات و کوشش های که در زمینه صلح صورت گرفته است، گام های ابتدایی است. هرچند پیشرفت ها محدود می باشد، اما امیدوار کننده است و آرزو داریم که پیشرفت های خوبی در همآهنگی با حکومت و مردم افغانستان داشته باشیم.
خلیل‌زاد تصریح کرد : ما با طالبان در جلسات متعدد، روی چهار موضوع از جمله چگونگی رابطه طالبان با القاعده، حضور عساکر امریکایی، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان و آتش‌بس سرتاسری، همه جانبه و دایمی بحث نمودیم و تا زمانی که روی هر چهار موضوع موافقت صورت نگیرد، آن را پیشرفت گفته نمی توانیم. مسئله آتش بس و گفت وگو با حکومت افغانستان از مهمترین موضوعات می باشد، تمامی مسایل با همدیگر مرتبط اند و همۀ تصامیم در محوریت حکومت افغانستان اتخاذ می شود.
وی از ابتکار رئیس جمهور به خاطر اعلام برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح، حمایت و از آن استقبال کرد.
در این دیدار، اشتراک کنندگان، سوالات شان را ازداکتر  خلیل‌زاد پرسیدند و نظریات خود را با وی شریک کردند و خلیلزاد به سوالات آنان پاسخ ارائه کرد.
در اخیر رئیس جمهور با ابراز تشکر از همۀ اشتراک کنندگان و نقش فعال شان، گفت که صحبت های امشب نشان داد که افغانستان یک جامعه باز است و همه اقشار در یک بحث سازنده و باز دخیل می باشند و در این بحث نه تنها برای امروز و فردا، بلکه برای وسط‌‌‌ مدت و آینده می اندیشند.
وی افزود: من اعلام تدویر لویه جرگه مشورتی صلح را به خاطری کردم که تمام مردم در این بحث سازنده سهیم باشند. همچنان در روزهای آینده برای اولین بار از ۳۴ ولایت یک جرگه مشورتی زنان دایر می شود. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا