سیاستاخبار

هند از روند صلح و دستاوردهای مردم افغانستان پشتیبانی می‌کند

کابل / 3 حمل / باختر

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجۀ کشورکه در یک سفر رسمی به هند رفته است، با همتای هندی اش، س. جی‌‌شنکر دیدار کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین دیدارپیرامون گسترش روابط دوجانبه، تقویت اجماع منطقه ‌‌یی و بین‌المللی درخصوص مذاکرات صلح افغانستان، همکاری های اقتصادی و اتصال منطقه‌ یی بحث کرد.

در جریان این دیدار، اتمر تمنیات نیک و پیام‌ رییس جمهوری افغانستان را عنوانی رهبری کشوردوست هند تقدیم کرد و از حدود سه‌ میلیارد دالر کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ يی هند برای افغانستان در طول دو دههٔ گذشته ابراز قدردانی کرد.

همچنان وزیر خارجهٔ هند در مورد تعهدات و همکاری های اخیر آن کشور به‌شمول امضای تفاهمنامهٔ اعمار بند شاتوت، کمک ۵۰۰‌هزار دوز واکسین کرونا، و ارسال ۷۵هزار تن گندم به افغانستان، گفت که هند به عنوان دوست و همکار به حمایتش از روند بازسازی و گسترش رفاه در افغانستان ادامه خواهد داد.

دو طرف همچنان روی پروژه‌های اتصال منطقه‌ یی منجمله توسعهٔ خطوط ریل از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی از طریق افغانستان، توسعهٔ بندر چابهار و افزایش داد و ستد تجاری میان دو کشور صحبت کردند و این پروژه‌ها را در راستای تقویت همکاری‌های اقتصادی و ثبات منطقه‌یی با اهمیت دانستند.

همینگونه در پیوند به روند صلح، دو طرف نشست صلح ترویکا در مسکو را به‌بررسی گرفتند و اعلامیهٔ پایانی این نشست را برای تقویت و پیشرفت روند صلح مثبت ارزیابی کردند.

جانب هند آمادگی‌اش را برای شرکت در کنفرانس‌های منطقه‌یی در مورد صلح و توسعهٔ افغانستان ازجمله نشست پروسهٔ استانبول – قلب آسیا در تاجکستان و نشست صلح ترکیه اعلام داشت و تأکید کرد که هند از روند صلح و دستاوردهای دو دههٔ مردم افغانستان، پشتیبانی می‌کند.

اتمر، نقش هند را در روند صلح افغانستان با‌اهمیت دانست و خواهان نقش فعال این کشور در تقویت اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات صلح شد.

وزیر امور خارجهٔ هند با اظهار آمادگی برای کمک در راستای تقویت اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی برای تأمین صلح در افغانستان، اظهار داشت که اجماع و وحدت ملی در داخل افغانستان سبب تقویت هرچه بیشتر اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی خواهد شد. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا