اخبارفرهنگTOP

هنرمندان معترض می گویند که زادگاه هنرمینیاتوری جهان هرات است

شهرهرات/ ۳۰ قوس /باختر

ثبت هنر اصیل نگارگری یا مینیاتور هرات به نام میراث مشترک فرهنگی کشورهای آذربایجان، ازبکستان، ایران و ترکیه در سازمان فرهنگی یونسکو، اعتراض های جدی‌  میراث‌داران این هنررا به همراه داشته است.

شماری از هنرمندان و فرهنگیان هرات در گردهمایی‌ یی این اقدام یونسکو را که زادگاه و خاست‌گاه هنر مینیاتور را نادیده گرفته اند، عجولانه خوانده اند.

ولی‌شاه بهره از فرهنگیان این شهر که هرات را زادگاه و خاست‌گاه هنر مینیاتوری  می‌داند از سازمان یونسکو می‌خواهد که هرات را به عنوان زادگاه مکتب هنری بهزاد ثبت این سازمان کند.

محمد توفیق رحمانی رییس پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون هرات هم که هنر مینیاتور را هنر اصیل هرات و هویت تاریخی آن شهر یاد می‌کند ثبت این هنر به نام میراث مشترک دیگر کشورها را بی توجهی سازمان جهانی یونسکو می‌داند.

وی می‌گوید تاکید آنان در نخست بر ملی‌سازی این هنر بود اما بنا به برخی دلایلی اسناد لازم در زمان معین به یونسکو سپرده نشد، با آن هم، رحمانی پافشاری دارد که هرات نباید از جای‌گاه اصلی هنر مینیاتور بگذرد.

در حال حاضر هم رییس پوهنحی هنرهای زیبای پوهنتون هرات از این اقدام یونسکو که زادگاه مکتب هنری بهزاد را نادیده گرفته است، ابراز تاسف می‌کند.

رحمانی گفت، هم‌اکنون هم فرصت باقی است و باید هنر نگارگری یا مینیاتور به عنوان هنر اصیل هرات و افغانستان که در دوره تیموریان به همت استاد کمال‌الدین بهزاد هروی به اوج کمال رسید ثبت شد.

عبدالناصر صوابی استاد پوهنتون دولتی و مینیاتوریست چیره‌دست هم که این اقدام یونسکو را عجولانه یاد کرده است، می‌گوید آنان به عنوان میراث‌داران این هنر از آن دفاع خواهند کرد.

صوابی می‌گوید اسناد و شواهد کافی همانند روز روشن وجود دارد که هنر مینیاتور در دورۀ تیموریان در هرات به وجود آمد، رشد کرد و توسط استاد کمال‌الدین بهزاد به پایه کمال و اوج رسید.

وی هم‌چنان این اقدام یونسکو را تحریف تاریخ دانست و تاکید می‌کند که این موضوع به مثابه پوشاندن هویت، اصالت و زادگاه این هنر است و هرگز قابل قبول آنان نیست.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا