فرهنگ

هنر اصیل خوش‌نویسی هرات، رو به زوال قراردارد

شهرهرات 3 دلو باختر
هرات مهد پیدایش هنرهای بی‌نظیر و زیبایی چون خوش‌نویسی، میناتوری، تذهیب و امثال آن با نگرانی ناظر زوال هنر خوش نویسی می باشد.
این ولایت در گذشته، استادان و هنرمندان چیره‌دست و ماهری را به جامعه هنر تقدیم کرده است که از آن میان، خوش‌نویسان و ابداع‌گران انواع خطوط زیبایی می باشد که هنرشان در سطح جهانی چهره نمایانده است.
خوش نویسی این هنر با ارزش که در هرات زاده شده است و از این ولایت به دیگر کشورهای جهان منتقل شده است، اما اکنون میراث‌داران هنر زیبای خوش‌نویسی در هرات، نگران حال بی جان و روح خسته و در قفس شده این هنر دیرینه هری‌زمین شده اند، که متاسفانه آهسته آهسته پای رفتن به سوی زوال را دارد.
نیک محمد مستمند غوری رییس انجمن خوشنویسان ولایت هرات، وضعیت کنونی این هنر را در هرات، ناخوشایند گفت و ادامه این روند را به ضرر این هنر دانست که به سوی نابودی و کمرنگی گسترده یی روان است.
وی ، از دولت به دلیل عدم حمایت قوی از این هنر دیرینه و با اهمیت هرات، شکایت کرد و در کنار آن، حذف رشته خوش‌نویسی را از بدنه رشته‌های تحصیلی پوهنتون نیز یکی از جفاهای بزرگی می‌داند که در حق این هنر و پویا نگهداشتن آن در جامعه روا داشته شده است.
به گفته مستمند: با آنکه در این انجمن تمامی انواع خطوط اسلامی قابلیت نوشتن را دارد، اما متاسفانه هیچ‌گونه رغبت و توجهی از سوی دولت و مردم به این هنر ماندگار و اصیل هراتی، وجود ندارد.
در این انجمن ۱۵ تن از استادان خوش‌نویس مشغول اند که از میان آنان ۵ تن شان از جمله پیش‌کسوتان این هنر می باشند و این انجمن دوازده نوع خط کوفی که کسانی دیگر در دنیا توان نوشتن آنرا ندارند، نوشته می‌شود.
از سویی هم عبدالجلیل توانا یکی از استادان و عضو انجمن خوش‌نویسی، مکتب هرات را ریشه و بنیاد ابداع هنرهایی چون خوشنویسی، میناتوری، تذهیب و امثال آن دانسته که از این جا به سایر کشورهای همجوار افغانستان برده شده است؛ به گفته این استاد، متاسفانه مهد پیدایش این هنرها امروز در وضعیت اسف‌باری قرار دارد که اگر به آن توجه نشود در آینده نزدیک، این هنرهای اصیل هراتی به نابودی کشیده خواهد شد.
به گفته او هنر خوشنویسی در حال حاضر، تنها در انجمن خوشنویسی و لیسه استاد کمال‌الدین بهزاد به علاقه‌مندان آن تدریس می شود که آن هم با اشتراک‌کنندگان بسیار اندک.
گفتنی است که هنر گرافیک و استفاده از برنامه‌های کامپیوتری، در تقابل به این هنر اصیل هری‌زمین قرار گرفته است و علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب کرده است که متاسفانه هراتیان نیز با دوری گزیدن از این هنر اصیل، جفای بزرگی را در حق آن روا می‌دارند.ختم/ابوی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا