سیاست

واکنش‌های داخلی و خارجی در پیوند به حمله تروریستی به درمسال سیکهـ ‌ها

کابل/ 7حمل/ باختر
محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری با تقبیح این حمله گفت:"هموطنان هندو و سیکهـ ما در طول تاریخ مثال خوبی از همزیستی مسالمت‌آمیز بودند. این هموطنان ما با وجود مشکلات که به آن مواجه شدند، در وطن باقی ماندند و تلاش کردند تا نقش مفیدی در جامعه داشته باشند.
همچنان رییس جمهوری این حمله را "تروریستی و جنایتی نابخشودنی" و عاملان آن را "دشمنان مردم افغانستان" خوانده است.
داکترعبدالله عبدالله، رییس اجرایی پیشین افغانستان که خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور می‌خواند٬ با محکوم کردن حمله به سیکهـ ‌ها، گفته است: "تروریستان جنایتکار تلاش دارند که پای منازعات مذهبی و اجتماعی را به افغانستان بکشانند اما آنها محکوم به شکست هستند.
سفارت آمریکا در کابل نیز این حمله را محکوم کرد و گفته است که صلح در افغانستان تنها زمانی خواهد آمد که مردم در این کشور اختلافات‌شان را با زبان حل کنند نه با اسلحه.
آلیسون بلیک، سفیر بریتانیا در کابل نیز از این حمله اظهار انزجار کرد و گفته است که اقلیت‌های مذهبی نباید هدف قرار بگیرند.
نیروهای ناتو در افغانستان نیز گفته است که این حمله نشان می‌دهد، افغانستان نیاز به یک آتش‌بس سرتاسری دارد و این که دلیلی است برای این که چرا این نهاد به پیشبرد روند صلح که به خشونت‌ها پایان خواهد داد، تاکید دارند.
سفارت پاکستان در کابل نیز با محکوم کردن این حمله، آن را "تروریستی" خوانده است. سفارت هند در کابل نیز این حمله را "فجیع و بزدلانه" خوانده و محکوم کرده است.
باید گفت که در سال۱۳۹۷ نیز شهروندان سیکهـ و هندوی افغانستان در جلال آباد هدف یک حمله انتحاری قرار گرفتند.
ناامنی، فقر، عدم دسترسی به آموزش و پرورش و بی‌سرپناهی از مهمترین مشکلاتی است که آنان از آن شاکی‌اند. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا