اخبارامنیتجامعه

واکنش‌های ملی و بین المللی بر انفجار برمکتب نسوان سید الشهدا

کابل/ 19 ثور/ باختر

 هدف قرار دادن دانش‌آموزان یک بار دیگردیروز درنزدیک مکتب دخترانه در مربوطات دشت برچی واکنش‌های شدیدی ملی و بین المللی را در قبال داشت .

یک انفجار و به تعقیب ان دو انفجار دیگر به هدف به خاک و خون کشیدن شاگردان، در نزدیک مکتب”سید الشهدا” دردشت برچی که در نتیجه  آن 50 شاگرد شهید و ده ها تن دیگر زخمی شدند،لکۀ سیاه  برجبین تروریستان فروخته شده  است.

 این حمله واکنش‌های گسترده و تقبیح وسیع را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته است.

ارگ ریاست جمهوری حمله برمکتب سیدالشهدا را تقبیح کرده است ودر اعلامیه گفته است که طالبان به ادامه «جنایت‌های» خود دانش‌آموزان دختر را هدف قرار داده‌اند. رییس جمهوری گفته است: «طالبان با تشدید جنگ نامشروع و خشونت‌شان یک‌بار دیگر نشان دادند که نه تنها به حل بحران کنونی به گونه صلح‌آمیز و اساسی تمایل ندارند، بلکه با پیچیده ساختن وضعیت، فرصت فراهم شده است به خاطر صلح را سبوتاژ می‌کنند».

محمداشرف غنی  رییس جمهوری همچنان گفته است که گروه طالبان در میدان نبرد توان مقابله با نیروهای امنیتی و دفاعی کشور را ندارند و به همین دلیل مکان‌های عامه و مکتب دختران را با قساوت و بی‌رحمی هدف قرار می‌دهد.

 او به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور دستور داده است تا «جنایت بشری طالبان» را که هر روز از مردم بی‌گناه، قربانی می‌گیرد، بی پاسخ نگذارند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، در واکنشی به این حمله گفته است که «تروریستان بد جنس و خارج از دایره انسانیت و اسلامیت، در ماه مبارک رمضان ده‌ها مومن روزه به ‌دهان و کودکان و نونهالان کشور را به خاک و خون کشیده و مردم ما را به‌ ماتم نشاندند».

محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری نیز حمله به مکتب سیدالشهدا را تقبیح کرده است ودر پیامی نوشته است: «بدون شک در پشت این قضیه دلخراش طالبان قرار دارند و هیچ گروه تروریستی جز طالبان دراین منطقه امکان انجام عمل تروریستی با این وسعت را ندارد».

 به گفته او، این عمل «وحشیانه و ضد انسانی» از مصادیق بارز جنایت علیه بشریت است؛ زیرا به طور واضح هدف تروریست‌ها قوم خاص با باورهای خاص است و این فاجعه با هدف نسل‌کشی و از بین بردن یک کتله اجتماعی صورت گرفته است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین کشور نیز حمله بر مکتب سیدالشهدا را تقبیح کرده است و گفته که این عمل تروریستی است و دشمنی آشکار با مردم افغانستان و کار دشمنان صلح و آرامش کشور است .

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) انزجار شدید خود نسبت به انفجارها دربرابرمکتب سیدالشهدا ابراز کرده است. یوناما این حمله را قساوت آشکار توصیف کرده است که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهد.

نمایندگی سیاسی اتحادیۀ اروپا درکابل این حمله را وحشتناک و عمل حقیرانه تروریسم توصیف کرده است. این اتحادیه گفته است که هدف قرار دادن دانش‌آموزان ابتدایی در یک مکتب دخترانه، حمله به آینده افغانستان است؛ حمله به جوانانی است که مصمم به بهبود کشور خود استند.

استیفانو پونتیکورو، نماینده ملکی ناتو برای افغانستان نیز این حمله را نکوهش کرده است و آن را ناجوان‌مردانه خوانده است. او افزوده است که مردم افغانستان به یاد خواهند آورد که چه کسی خشونت را در سطوح غیرقابل قبول نگه داشته است  و شرایط را برای اقدامات شنیع فراهم کرده است.

اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی، در پیامی حمله‌ بر مکتب سیدالشهدا در دشت برچی را تقبیح کرده است و آن  راعمل «ددمنشانه و وحشیانه‌ تروریستان» خوانده است. به گفته سعادتی، حمله بر اماکن مسکونی و نهادهای آموزشی، حمله بر شرافت و کرامت انسانی، حمله بر علم و آگاهی و حمله بر تمام اصول و ارزش‌های انسانی شهروندان است که نه تنها توجیه پذیر نیست، بلکه از مصادیق جنایت جنگی است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در واکنش به انفجار غرب کابل در کنار رد آن نوشته است: ما انفجارات دیروز در منطقه دشت برچی کابل را نکوهش می کنيم که عليه مردم ملکی انجام شد و متأسفانه تلفات زياد وارد کرد. اين اعمال شوم، کار حلقات منحوسی است که تحت پرورش و حمايت استخباراتی اداره کابل به نام داعش فعاليت دارند .

حمله به مراکز فرهنگی، ورزشی، آموزشی و مساجد در غرب شهر کابل دارای پیشینه خون‌باری است. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا