اخبارTOPگزارش ها

واکنش طالبان به اظهارات امرالله صالح، سر نخ باز شد

کابل/ اول  دلو/ باختر

سخنان امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری افغانستان که گفته است: تروریستان گرفتار شده باید اعدام شوند واکنش های را درپی داشته است .

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ امر الله صالح در نشست دیروز امنیتی در کابل خواستار اعدام تروریستانی شد که از سوی نهاد های امنیتی بازداشت شده اند.

امرالله صالح می‌گوید: طالبان به این باور اند که پس از بازداشت شدن عفو می‌شوند و به جزای اعمال خود نمی‌رسند. به باور صالح، این موضوع یکی از دلایل اصلی افزایش حملات تروریستی در شهرهای بزرگ در چند ماه اخیر است. معاون نخست ریاست جمهوری گفته است قصد دارد این پیشنهاد را به ستره محکمه بفرستد.

به باور معاون اول ریاست جمهوری، افراد بازداشت شدۀ گروۀ طالبان باید اعدام شوند که برای دیگران درس عبرت شود.

آقای صالح گفت ” افراد بازداشت‌ شده «بلبل‌گونه» اعتراف می‌کنند، اما با آن هم امیدوار اند که روزی «بی‌مجازات واقعی» رها می‌شوند. وی بر حل این معضل به عنوان «یکی از نکات اساسی»‌ تاکید کرد و گفت که این مهم را در نشست شورای عالی حاکمیت قانون مطرح می‌کند.”

این گفته ها در حالی بیان می شود که در ماه های اخیر حوادثی ناشی از انفجار ماین های کنار جاده، ماین های مقناطیسی و ترور های هدفمند در کابل و شهر های بزرگ دیگر بیشتر شده است، مسوولان نهاد های امنیتی و مقام های ارشد حکومتی، همواره طالبان را عامل این گونه رویداد ها دانسته اند و طالبان هم، دست داشتن را در این گونه حمله ها رد کرده اند.

با آن که طالبان دست داشتن را در حوادث تروریستی اخیر در کابل و شهر های دیگر  کشور رد کرده اند مگر واکنش آنان به گفته های اخیر امرالله صالح پرسش برانگیز است. طالبان این اظهارات صالح را تلاشی برای سبوتاژ روند صلح خوانده اند و از عواقب اعدام جنگجویان این گروه توسط حکومت افغانستان، هشدار داده اند و گفته اند« در صورت تحرک حکومت در راستای اعدام اسیران‌شان، اقداماتی را روی دست می‌گیرند که عواقب خطرناکی خواهد داشت.»

بلقیس روشن، عضو ولسی جرگه می گوید: حکومت افغانستان توان و جرأت اعدام طالبان زندانی را ندارد.

او به ادامه گفت: این‌ها ‹دولت› مردم افغانستان را فریب می‌دهند، اگر واقعا قصد اعدام طالبان را دارند، باید شعار ندهند و عملی کنند. این توان و جرأت را حکومت افغانستان ندارد تا زندانیان طالب را اعدام کند”.

عبدالفتاح مصباح، آگاه امور سیاسی مخالف این گفته های صالح است  او می گوید: حالا که روند صلح شکل گرفته است با چنین ابراز نظر‌ها خیلی موافق نیستم و می‌تواند روند صلح را به چالش بکشد. در قدم نخست حکومت افغانستان توان اعدام طالبان را ندارد؛ اگر هم داشته باشد، این اقدام شاید با پاسخ طالبان روبرو شود و این مردم افغانستان استند که هزینهٔ آن را باید بپردازند“.

شماری از فعلان حقوق بشر هم گفته اند که با این طرز دید و گفته های امرالله صالح موافق نیستند، حالا زمان کنار آمدن ها است نه کنار زدن ها و تشدید بحران

مگر شماری از کارشناسان امور امنیتی به این باور اند که امرالله صالح با این گفته ها، طالبان را به سر حرف آورد و ثابت کرد که طالبان در عقب ماجرا های تروریستی در کشور اند، در حالی که همیشه دست داشتن شان را در این گونه حوادث رد کرده اند، طالبان با واکنش در برابر گفته های امرالله صالح در شناسایی عاملان رویداد های تروریستی سر نخ  دادند.

ذبیح الله مجاهدسخنگوی گروۀ طالبان گفته است« اعدام اسیرانش پایان تلخ و عواقب بدی خواهد داشت.»

این آگاهان می گویند که در این بحث، هشدار طالبان مطرح نیست، آنان همه روزه مردم را هشدار می دهند، مهم این است  طالبان در واکنش به گفته های صالح، به عملکرد شنیع شان اعتراف کردند و ثابت شد که  طالبان عامل ترور های زیادی در کشور اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا