گزارش ها

واکنش ها در پی تصمیم خروج از افغانستان !

کابل  باختر  ۱۷  دلو
رییس‌‎جمهوری امریکا، امروز در کانگرس آن کشور گفت  که ادارۀ او در حال مذاکرۀ «سازنده» با گروه‌های افغان به شمول طالبان است و اکنون زمان تلاش برای صلح است.
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ٬ دونالد ترامپ در دومین روز سخنرانی خود در کانگرس امریکا گفت که مذاکرات با طالبان ادامه خواهد داشت و امریکا قادر خواهد بود شمار نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد و بر مبارزه علیۀ تروریزم، تمرکز کند.
او با آنکه توافق نهایی با طالبان را از زوایه شک و احتمال نگاه کرد اما گفت (ما می‌دانیم که پس از دو دهه جنگ، زمان تلاش برای رسیدن به صلح رسیده‌است. طرف دیگر می‌خواهد همان کار را انجام دهد(
ترامپ همچنان با کنایه گفت طرف مخالف ( طالب‌) بسیار خوشحال است که با ما مذاکره کند.
او به این باور است که سربازان امریکایی با غرور مبارزه کرده‎اند و به «لطف شجاعت آنها»، اکنون آنان می‌توانند راه حل سیاسی را برای این درگیری «طولانی و خونین» دنبال کنند.
ترامپ از برنامه کاهش عساکر امریکایی دفاع کرده است وبر پابندی خود با این تصمیم تاکید داشته است .
ترامپ چند روز قبل تصمیم گرفت تا تمامی عساکر امریکایی را از سوریه و نصف عساکر امریکایی را هم از افغانستان بیرون کند مگر بعدا از این تصمیم خود عقب نشینی کرد .
ترامپ که در میان سیاسیون امریکایی به مرد تک گرا مشهور است و گفته می شود که تصامیم عجولانه او قیمت گزاف خواهد داشت در بسیاری حالات خود را با کانگرس و سنا امریکا  مواجه یافته است .
در تازه ترین چنین رویا رویی ٬ کانگرس لایحه  یی تصویب کرد که برنامه خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و سوریه را رد می کند. 
مجلس سنای آمریکا روز دوشنبه با اکثریت آراء را تصویب کرد که  بر اساس آن تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور برای بیرون کشیدن نیروهای نظامی از سوریه و افغانستان با مشکل مواجه می شود.
این رای گیری قانونی در واقع نوعی هشدار در خصوص خروج شتاب زده نظامیان آمریکایی از دو کشور جنگ زده سوریه و افغانستان در خاورمیانه است که اختلاف و نارضایتی بر سر این استراتیژی را در میان جمهوری خواهان نیز برانگیخته است.
کانگرس و سنا امریکا به این باور اند که هنوز تهدید ها از ناحیه داعش رفع نشده و القاعده در حال جان گرفتن است .
کانگرس امریکا تاکید دارد (ایالات متحده آمریکا همچنان با تهدیدهای فزاینده از سوی گروه های تروریستی عمل کننده در سوریه و افغانستان روبرو است و عقب نشینی شتاب زده نیروهای آمریکایی می تواند امنیت ملی کشور و نیز پیشرفت های به دست آمده در مبارزه با این نیروها در کشورهای یاد شده را با مخاطرات جدی همراه کند (
سر انجام بند اصلاحی در باره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان با ۷۰ رای موافق در برابر ۲۶ رای مخالف تصویب شد .
این سند از سوی میچ مک کانل، رئیس اکثریت جمهوری خواه سنا برای رای گیری پیشنهاد شده بود. در حالی که هیچگاه به نقد علنی رئیس جمهور ترامپ نپرداخته بود.
مگر حالا تاکید دارد  که داعش و القاعده هنوز به طور کامل شکست نخورده اند.
تنها کانگرس و سنا امریکا نیست که خروج شتاب زده از افغانستان و سوریه را برای ثبات امریکا پر خطر می دانند بل شماری از نظامیان ارشد آن کشور نیز بر ماندن در افغانستان تاکید دارند .
قومامندان عمومی نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید که حضور این نیروها در افغانستان برای منافع ملی امریکا حیاتی است .
جنرال اسکات میلرمی گوید  جنگ افغانستان به بن بست کشیده شده‌است اما  این جنگ تا زمان رسیدن به یک راه حل سیاسی ادامه خواهد یافت. منافع ما در مهار گروه های هراس افگن داعش و القاعده نهفته است و به این منظور ما باید در افغانستان باشیم .
این جنرال ارشد امریکایی تاکید دارد(امریکا در آسیای جنوبی منافع دراز مدت دارد. حفظ این منافع ایجاب می‌کند که ما باید در این منطقه حضور دراز مدت دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی داشته باشیم.(
جان بس، سفیر امریکا در کابل ٬ هشدار می‌دهد که یا خروج از افغانستا مقام‌های امریکایی و افغان با وضعیت پیچیدۀ دیپلوماتیک روبه رو خواهند شد؛ چرا که به گفتۀ او طالبان همچنان برانکار از گفت وگو با حکومت افغانستان تأکید می‌ورزند.
در سند ارزیابی‌های پنتاگون که از سوی مقام‌های دفاعی پنتاگون نوشته و به کانگرس این کشور ارسال گردیده است ، آمده‌است (هرگاه نیروهای امریکایی ازافغانستان بیرون شوند، دستاوردهایی 17 ساله که درنتیجۀ فشار نظامی برطالبان در میدان‌های جنگ از بر ناگزیر ساختن این گروه به گفتگوهای صلح به‌دست آمده‌است ، با خطر رو به‌رو خواهند شد(
راین کراکر سفیر پشین امریکا در کابل  گفته است طالبان خواسته های زیادی دارند که برای ما نه بایدذ قابل قبول باشد
ما با تسلیم شدن در برابر این خواسته ٬ خود از دولتی که مدعی حمایتش هستیم، مشروعیت‌زدایی کردیم.
او تاکید دارد (طالبان هرچقدر تعهد و پیشنهاد هم بدهند٬ می‌دانند زمانی که ما برویم آنها  بر میگردند و ما ابزار اعمال زور بر هیچیک از آنها نه خواهیم داشت.(
این گفته ها نشان دهنده آن است که رئیس جمهوری امریکا ٬ در تصمیم اش برای خروج از افغانستان با مشکلات داخلی در نظام امریکا مواجه است . و این در حالیست که ترامپ به عقب نیشینی از خواست و برنامه هایش مشهور است ام رهبر کوریا شمالی را تحریم کرد مگر سر انجام با او دیدار کرد . پاکستان را تهدید کرد مگر سرانجام با آن کشور کنار آمد و این احتمال هم وجود دارد که از تصامیم خود در قبال افغانستان هم عقب نشینی کند . بخصوص این که نظامیان آن کشور منافع امریکا را در آسیای جنوبی حیاتی تعریف  کرده اند .
مگر انکشافات اخیر در سطح جهان و منطقه یک مساله را وضاحت بخشید که جنگ جاری در افغانستان جنگ روی منافع بیرونی است و افغانستان قربانی منافع دیگران  است مساله که طالبان آن را نادیده گرفته اند و تعریفی از منافع ملی ندارند. ختم  صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا