اخبارفرهنگTOP

وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ خواستار همکاری نهادهای دولتی در زمینۀ حفاظت از آثار و ساحات باستانی شد

کابل، 4 سرطان، کابل
معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که مطابق حکم اخیر ملامحمد حسن آخند رئیس‌الوزرای امارت اسلامی، تمامی ادارات دولتی مکلف اند تا در زمینۀ حفاظت از میراث‌های تاریخی و جلوگیری از قاچاق آثار باستانی به بیرون از کشور با این وزارت همکاری کنند.
به گزارش آژانس باختر؛ مولوی عتیق‌الله عزیزی معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که ملامحمد حسن آخند، رئیس‌الوزرای امارت اسلامی به تازگی حکمی را در زمینۀ حفاظت و نگهداری ساحات و آثار باستانی صادر کرده و تمامی ادارات دولتی را مکلف ساخته است تا در قسمت حفاظت از آثار باستانی همکاری کنند. معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ می‌گوید که در نتیجۀ بیش از چهل سال جنگ و نا امنی در افغانستان، بسیاری از آثار و میراث‌های تاریخی افغانستان آسیب دیده و بسیاری از ساحات باستانی غصب و حتا به فروش رسانیده شده اند.
وی گفت که اکنون با تأمین امنیت سراسری، تلاش‌ها برای حفاظت از میراث‌های تاریخی، ترمیم و مرمت آثار باستانی و احیای عظمت تاریخی افغانستان آغاز شده است.
معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات ‌و فرهنگ می‌گوید که مطابق حکم رییس‌الوزرا، ارگان‌های دولتی مکلف اند تا از کندنکاری‌های غیرقانونی در ساحات باستانی جلوگیری کرده و هرگونۀ فعالیت در ساحات باستانی را در هماهنگی با وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ انجام دهند.
از سویی‌هم، معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات ‌و فرهنگ از سازمان‌های بین‌المللی که در راستای حفاظت از میراث‌های تاریخی فعالیت می‌کنند، می‌خواهد تا فعالیت‌های شان را در افغانستان ازسر بگیرند.
عزیزی گفت که وزارت‌ اطلاعات ‌و فرهنگ با ارسال مکتوبی به سازمان یونیسکو تقاضا کرده است تا باغ بابر را در فهرست میراث‌های جهانی قرار دهد.
وی افزود که باغ‌ بابر قبلاً از سوی بنیاد آغاخان به گونۀ معیاری بازسازی شده و نظر به قدامت، ارزش تاریخی و سبک معماری، تمامی معیارها را برای شامل شدن در فهرست میراث‌های تاریخی تکمیل کرده است.
مولوی عزیزی می‌گوید که وزارت اطلاعات ‌و فرهنگ علاوه بر پیشنهاد ثبت باغ بابر در فهرست میراث‌های جهانی، از سازمان یونیسکو تقاضا دارد تا در قمست حفاظت از منار جام در غور، مناره‌های هرات و ساحات باستانی ولایت غزنی همکاری کند.
معین وزارت اطلاعات ‌و فرهنگ در رابطه به نگرانی‌ها از احتمال آسیب‌دیدن آثار باستانی در ساحۀ مس عینک می‌گوید که ساحۀ مس عینک به همان اندازه که ارزش اقتصادی دارد، ارزش تایخی نیز دارد و امارت اسلامی اجازه نمی‌دهد تا آثار باستانی این ساحه آسیب ببیند. وی گفت، مطابق قراردادی که با شرکت چینی امضا شده است، کار استخراج مس در ساحۀ مس عینک نباید به آثار باستانی این ساحه آسیب برساند و از سوی دیگر مطابق حکم رییس‌الوزرا، وزارت معادن و پترولیم و وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ مسؤولیت خود را در حفاظت از آثار باستانی ساحۀ مس عینک ادا می‌کنند.
معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ می‌گوید که این وزارت طرح جامعی را برای حفاظت از آثار باستانی آماده کرده تا در جریان کندنکاری معادن، به ساحات و آثار باستانی آسیب نرسد. وی گفت که پس از منظور شدن این طرح از سوی مقام رهبری امارت اسلامی، شرکت‌هایی که قرارداد استخراج معادن را برنده شده اند، مکلف می‌شوند تا فعالیت‌های شان را مطابق طرح متذکره عیار ساخته و به آثار باستانی و ساحات تاریخی آسیب نرسانند.
مولوی عتیق‌الله عزیزی در رابطه نگرانی‌ها پیرامون قاچاق آثار باستانی به بیرون از کشور می‌گوید که وزارت اطلاعات‌ و فرهنگ با ارگان‌های امنیتی به ویژه وزارت امور داخله در تماس است تا جلو قاچاق آثار باستانی را بگیرد.
وی گفت که قطعۀ خاصی در وزارت امور داخله به منظور جلوگیری از قاچاق آثار باستانی ایجاد شده و تدابیر خاصی رویدست گرفته شده است تا هیچ اثر تاریخی افغانستان به بیرون از کشور قاچاق نشود.
این در حالی است که اخیراً نگرانی‌ها از تخریب آثار باستانی، حفاری‌های غیرقانونی در ساحات باستانی و قاچاق آثار تاریخی افغانستان افزایش یافته است. اما وزارت اطلاعات و فرهنگ اطمینان می‌دهد که در هماهنگی با ارگان‌های دولتی و سازمان‌های بین‌المللی در راستای حفاظت از میراث‌های تاریخی و جلوگیری از قاچاق آثار باستانی تلاش خواهد کرد.
پاینده


نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا