اخبارسیاستگزارش ها

وزارت دفاع ملی: کاهش نیروهای خارجی هیچ تاثیری بر اوضاع ندارد

کابل/ ۲۸جدی/ باختر

یک روز بعد از آن که پنتاگون اعلام کرد، شمار نیروهای امریکایی در افغانستان طبق توافقنامۀ دوحه به ۲۵۰۰ تن رسیده است، وزارت دفاع ملی گفته است که کاهش نیروهای امریکایی در افغنستان هیچ تاثیری بر وضعیت امنیتی در کشور نخواهد داشت.

به گزارش آژانس باختر؛ پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا به روز جمعه اعلام کرد که شمار عساکر امریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ تن رسیده است، با کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان، نگرانی ها از بدتر شدن وضعیت امنیتی در کشور بیشتر شده است، مگر وزارت دفاع ملی می گوید که کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان هیچ تاثیری بر وضعیت کشور نخواهد داشت.

شاه محمود میاخیل، معاون اول وزارت دفاع ملی شام روزگذشته در نشست «انجمن اتشه های نظامی در افغانستان» که در سفارت هند در کابل با اشتراک اتشه های نظامی چندین کشور مقیم کابل برگزار شده بود؛ روی “جنگ و صلح”  در کشور بحث کرد و گفت: «آتش بس خواست اصلی مردم است؛ طالبان باید به این خواست مردم تن داده و دست از خشونت بردارند.» همچنان، معاون اول وزارت دفاع ملی از تعهد نیروهای دفاعی برای تامین امنیت و برقراری صلح اطمینان داد.

او گفت: نیروهای ملی دفاعی و امنیتی کشور در هر حالات آمادگی و تدابیر لازم برای دفاعی از جان و مال مردم دارند.

در همین حال، روح الله احمدزی؛ سخنگوی وزارت دفاع ملی گفته است: نیروهای امنیتی و دفاعی می‌توانند در نبود نیروهای امریکایی امنیت کشور را تامین کنند.

به گفتۀ سخنگوی وزارت دفاع؛ «نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در حال حاضر نزدیک به صد درصد عملیات را به‌گونۀ مستقلانه در مقابل تروریزم به پیش می‌برند و از توانایی‌های لازم در بخش عملیات‌ زمینی و هوایی برخوردار هستند و افزون بر آن، تعهدات جامعۀ جهانی و همکاران استراتیژیک افغانستان در ادامۀ کمک و همکاری‌ با نیروهای امنیتی و دفاعی پا برجاست و این کمک‌ها ادامه خواهد داشت.

کرستوفرمیلر؛ سرپرست وزارت دفاع امریکا هم گفته است: کاهش عساکر امریکایی در افغانستان بر اساس حمایت از روند صلح افغانستان و ادامۀ همکاری ‌های دوامدار و هم تعهد کشورش به توافق با طالبان و اعلامیۀ مشترک‌ امریکا با حکومت افغانستان صورت گرفته است.

اسکات میلر، قومندان عمومی نیروهای بین المللی در افغانستان هم گفته است: ما تعهداتی در قبال افغانستان داریم  و تعهدات ما ادامه خواهد داشت، او همچنان ادامۀ خشونت ازسوی طالبان را تقبیح کرد و گفت: ما چنین توافق نکرده ایم.

در همین حال رحمت الله اندر، سخنگوی شورای امنیت ملی گفته است: کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان٬ بر وضعیت در امنیتی در کشور هیچ تاثیری ندارد

باید گفت که نیروهای خارجی از سال ۲۰۱۴ به این طرف امور جنگ علیه هراس افگنی را به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان  واگذار کرده اند و در شش سال گذشته این افغانان بوده اند که به گونۀ مستقلانه عمل کرده اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا