اخباراقتصادTOP

وزارت مالیه : بودجه سال مالی جدید حدود 452 میلیارد افغانی است

کابل/28 عقرب/باختر

بودجه سال مالی جدید 452 میلیارد افغانی است  که 295 میلیارد آن شامل بودجه عادی و 156 میلیارد آن شامل بودجه انکشافی یا توسعه یی است .

شمعروز خان مسجدی سخنگوی وزارت مالیه به خبرنگار آژانس باختر گفت: بودجه سال مالی جدید 47 درصد از منابع داخلی و 53 در صد از منابع خارجی تمویل می شود که در حال حاضر کار آن در مشرانو جرگه جریان دارد و این که چه وقت به ولسی جرگه می رود، نزد ما معلوم نیست ولی قبل از شروع سال مالی باید تصویب شود .

وی گفت، پروژه های زیادی شامل بودجه سال مالی جدید است که هنوز نهایی و قابل نشر نیست چون احتمال می رود در پارلمان تغییر کند .

مسجدی گفت: در حال حاضر قرار است که تا ده روز دیگر نشست جهانی ژنیو برای کسب تعهدات تازۀ جهان به افغانستان راه اندازی شود و در گزارش صندوق جهانی پول نیز بر تداوم کمک‌های جهان به افغانستان تأکید شده‌است.

همچنان نامزد وزیر و سرپرست وزارت مالیه برنامه کاری خویش را به نمایندگان مردم در ولسی جرگه به منظور گرفتن رای اعتماد ارائه کرد و گفت:” ما امیدوار هستیم که کشورهای کمک کننده جهت تمویل بازسازی افغانستان سالانه طبق تعهدات قبلی شان به افغانستان کمک های خویش را ادامه دهند و ما خواهان مصرف حداقل الی ۶۵ فیصد این کمک ها از طریق بودجۀ ملی می باشیم که بخش اعظم آن جهت تمویل برنامه های انکشافی به مصرف خواهد رسید.”

 به گفته موضوف، رقم فعلی مصارف کمک های بین المللی از طریق بودجۀ ملی ۴۹٪ می باشد.”

باید گفت که طرح بودجه مالی 1400 به خاطر اختصاص در حدود هشت میلیارد افغانی به واحد عملیاتی ریاست جمهوری، کوتاهی ها در ارائه اسناد برای دریافت قرضهء بیش از هشت میلیارد افغانی از صندوق جهانی پول، تنقیص بیش از پنج میلیارد افغانی از پروژه های غیر اختیاری و افزایش چهار صد میلیون افغانی به بودجه عادی وزارت مالیه از علت های رد این طرح از سوی مجلس نمایندگان می باشد . نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا