اخبارTOPآموزش

وزارت معارف: در سال تعلیمی جدید مکاتب دخترانه باز می‌شود

کابل/25 دلو/باختر

مولوی عزیزاحمد ریان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف می‌گوید که طرح بازگشایی مکاتب دخترانه نهایی شده و امیدواری زیادی وجود دارد تا در سال تعلیمی جدید مکاتب دخترانه بازگشایی شود.

مولوی عزیزاحمد ریان در مصاحبه‌یی به آژانس باختر گفت که با رویکار آمدن امارت اسلامی، تمامی مکاتب دخترانه و پسرانه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا مسدود بود و امارت اسلامی در قدم نخست مکاتب پسرانه را بازگشایی کرد و همچنین فیصله کرد تا مکاتب دخترانه تا صنف ششم به روی دانش‌آموزان باز شوند. به گفتۀ وی، مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم به گونۀ مؤقت مسدود شده و تلاش‌ها جریان دارد تا در سال جدید تعلیمی، تمامی مکاتب دخترانه و پسرانه از صنف اول تا دوازدهم بر روی دانش آموزان بازگشایی شود.

وی می‌گوید که بر اساس طرح جدید، مکاتب و صنوف دخترانه و پسرانه ازهم جدا شده، استادان مرد در صنوف پسرانه تدریس خواهند کرد و استادان زن در صنوف دخترانه.

مولوی ریان در خصوص بازنگری نصاب تعلیمی وزارت معارف می‌گوید که در حال حاضر برنامه‌یی برای بازنگری نصاب تعلیمی وجود ندارد؛ اما وزارت معارف در نظر دارد تا در سال‌های آینده یک سلسله تغییراتی را به گونۀ جزئی در مضامین اجتماعی به وجود بیاورد. به گفتۀ وی، در مضامین ساینسی هیچ تغییری رونما نخواهد شد؛ اما در صورتی که محتوای مضامین اجتماعی در تضاد با ارزش‌های دینی و ملی باشد، تغییرات جزئی در آن‌ها اعمال خواهد شد.

از سویی‌هم، رییس نشرات وزارت معارف می‌گوید که بسیاری از مکاتب افغانستان تعمیر ندارند و تعداد زیادی از مکاتب از اثر جنگ‌های سال‌های گذشته تخریب شده است؛ اما وزارت معارف توجه خاصی به اعمار ساختمان‌های جدید برای مکاتب دارد و همچنین تلاش‌ها برای ترمیم مکاتبی که طی سال‌های جنگ قسماً تخریب گردیده اند ادامه دارد.

وی در رابطه به موضوع استادان و مکاتب خیالی که از چالش‌های اساسی معارف افغانستان در حکومت پیشین بود می‌گوید، بررسی‌های وزارت معارف نشان می‌دهد که نه‌تنها استادان و مکاتب خیالی، بلکه شاگردان و دانش‌آموزان خیالی نیز وجود داشته است. 

مولوی ریان گفت، وزارت معارف در چارچوب یک برنامۀ خاص، تیم‌های نظارتی را تشکیل داده است تا تمامی مکاتب دولتی و خصوصی را بررسی کند و موضوع استادان خیالی، مکاتب خیالی و دانش‌آموزان خیالی را بررسی و تشخیص نماید.

به گفتۀ وی، روند نظارت از مکاتب به گونۀ ابتدایی آغاز شده است؛ تیم‌های نظارتی وزارت معارف همین اکنون سرگرم بررسی و نظارت مکاتب شهر کابل اند و قرار است در  بهار سال آینده، مکاتب ولایات و ولسوالی‌ها نیز مورد بررسی و نظارت قرار بگیرند. وی می‌گوید، افزون بر تشکیل تیم‌های  نظارتی، رهبری وزارت معارف نیز در برخی ولایات سفر کرده و ارزیابی‌های خود را در خصوص وضعیت مکاتب انجام داده است؛ اما قرار است با آغاز سال تعلیمی جدید پروسۀ بررسی و نظارت مکاتب به گونۀ اساسی آغاز شود.

رییس نشرات وزارت معارف در رابطه به حقوق و امتیازات معلمین می‌گوید، حقوق و امتیازاتی را که معلمین افغانستان دریافت می‌کنند، بسیار ناچیز است و نمی‌تواند چرخ زندگی آنان را به گردش درآورد. وی گفت که کمبود معاش معلمین، میراثی است که از حکومت پیشین به جا مانده است؛ اما تلاش‌ها برای جلب کمک‌های خارجی وجود دارد تا حقوق و امتیازات معلمین افزایش یابد. وی افزود که یونسیف وعده سپرده است تا در بخش پرداخت معاشات و امتیازات معلمین همکاری کند. مولوی ریان می‌گوید که گفتگوها با یونسیف جریان دارد تا روی یک میکانیزم مشخصی برای پرداخت معاشات و کمک به معلمین افغانستان توافق شود.

وی می‌گوید که وزارت معارف معاشات ماه‌های اسد، سنبله، میزان، عقرب و قوس معلمین را از بودجۀ دولت پرداخت کرده و با توجه به وعدۀ جامعۀ جهانی و سازمان یونسیف، امیدواری‌های زیادی وجود دارد تا در سال آینده معاش معلمین افزایش یابد.

رییس نشرات وزارت معارف در بارۀ ارتقای ظرفیت کادر مسلکی و افزایش کیفیت تعلیم‌وتربیه گفت: وزارت معارف در این خصوص دو طرح اساسی را به گونۀ همزمان رویدست گرفته است؛ در قدم نخست تلاش می‌شود تا زمینۀ استخدام استادان مسلکی فراهم شود و در قدم دوم معضل تدریس خلاف رشته رفع شود و استادانی که خلاف رشته و مسلک شان تدریس می‌کنند، به رشتۀ مربوطۀ شان برگردند و تدریس کنند.

رییس نشرات وزارت معارف می‌گوید که در بخش معارف مشکلات عدیده‌یی از حکومت قبلی به میراث مانده و لازم است تا این مشکلات به گونۀ اساسی رفع شوند. به گفتۀ وی، موضوع استادان و مکاتب خیالی، کمبود استادان مسلکی، کمبود ساختمان برای مکاتب در مناطق دوردست و کمبود معاش و امتیازات استادان از مشکلات عمدۀ معارف افغانستان است؛ اما رهبری وزارت معارف اراده و تصمیم قاطع دارد تا تمامی مشکلات و چالش‌های موجود ازمیان برداشته شود.

پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا