سیاستاخبار

وزیران امور خارجه افغانستان و امارات متحده عربی دیدارکردند

کابل/ 11 قوس / باختر

محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجۀ کشور امروز دردیدار با وزیر خارجه امارات متحدۀ عربی شیخ عبدالله بن زاید، درشهر ابوظبی، پیرامون مسایل مورد اهتمام مشترک بحث وتبادل نظر کرد.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین دیدار، اتمر تبریکات وتمنیات نیک رییس جمهوری افغانستان را به مناسبت تجلیل از چهل ونهمین سالروز استقلال امارات متحدۀ عربی به وزیر امور خارجه و امیر آن کشور ابرازکرد  و از پیشرفت و دستآورهای امارات وجایگاه بلند آن کشور در سطح منطقه و جامعۀ بین المللی ستایش به عمل آورد.

وزیر امور خارجه با قدردانی از همکاری های امارات متحده در زمینه های مختلف با افغانستان، براهمیت حمایت آن کشور از روند صلح افغانستان تأکید کرد.

 اتمر، بر نقش مهم و سازندۀ امارات در قبال روند صلح، تأمین اجماع منطقه یی و بین المللی برای پایان دادن به جنگ وخشونت در افغانستان تأکید کرد و یادآور شد که تقویت همکاری های دوجانبه و چند جانبه با امارات متحده در زمینه های اقتصادی، اتصال منطقه یی، تجارتی و توسعه سرمایه گزاری مشترک میان دو کشور در بخش مصئونیت مواد غذایی از اولویت های سیاست خارجی افغانستان به شمار می روند.

شیخ عبدالله بن زاید از تحلیل ها و گزارش های مربوط به صلح، مسایل اقتصادی و اتصال منطقه یی، وزیرامورخارجه کشور استقبال کرد خاطرنشان کرد که امارات متحده عربی نه تنها در مذاکرات صلح، بلکه در امور اقتصادی و تقویت اجماع منطقه یی برای حمایت از افغانستان متعهد است.

 وی از حضور مهاجرین و کارگران افغان در آن کشور ابراز خوشنودی کرد و گفت که ابوظبی برای حل مشکلات افغان های مقیم در امارات، آمادۀ هرگونه همکاری است.

در پایان این دیدار، طرفین پیرامون ایجاد نقشۀ راه یا یک سند جامع همکاری های راهبردی توافق کردند که بر اساس آن، همکاری های دوجانبه و چندجانبه را می توان تدوین وسامان دهی کرد؛ سندی که به مثابۀ یک برنامۀ کاری خاص از جانب دوطرف در زمینه های امنیتی، اقتصادی، صلح و مبارزه با تهدید های مشترک، مورد استفاده قرار گیرد.

همچنان اتمر،  با یادآوری از خدمات جمعه الکعبی سفیر مرحوم امارات عربی که در حادثۀ تروریستی سال 1395 در قندهار جان خود را از دست داد، شهادت وی را یک ضایعه بزرگ خواند و مراتب تسلیت و همدردی عمیق خویش را به وزیر امور خارجه امارات متحده عربی ابرازکرد.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا