سیاستاخباراقتصادجامعه

وزیر اقتصاد: نیم نفوس افغانستان  زیر فقر زندگی می کنند

کابل/5 دلو/باختر

کریمه حامد فاریابی، وزیر اقتصاد می گوید :با آنکه میزان فقر در افغانستان حدود 7.2 درصد کاهش یافته است، نیم نفوس کشور زیر سایه فقر به سر می برند و حکومت افغانستان موضوع کاهش فقر را در اولویت های خویش قرار داده است .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، فاریابی که در برنامۀ حساب دهی حکومت به ملت صحبت می کرد،افزود : شیوع ویروس کرونا در سال 1399 تهدید بزرگ اقتصادی  در برابر بشریت و افغانستان بوده است اما در سال 1400 با رشد مثبت اقتصادی 2.5 تا 3 درصد را شاهد خواهد بود و وزارت اقتصاد در سال 1399، 97 درصد بودجۀ عادی و 58 درصد بودجۀ انکشافی را مصرف کرده است که بودجۀ انکشافی به دلیل ناوقت رسیدن آن کم مصرف شده است.

فاریابی اظهار کرد که افغانستان وابسته به واردات کالا های خارجی است و به دلیل شیوع ویروس کرونا حجم واردات کشورهشت برابر حجم صادرات آن است  .

وی افزود در پروژه انکشافی، پروژه استخدام مشاوران، مقدار بودجه 100 میلیون افغانی که تعداد 146 تن مشاور است که جهت همکاری های تخنیکی در وزارت و ادارت دولتی استخدام شده اند که استخدام مشاورین مطابق نیازمندی اداره و نهاد ها از طریق روند  رقابت آزاد صورت گرفته است.

فاریابی اظهار کرد: پروژه اشتغال زایی مقدار بودجۀ آن 236.3 میلیون دالر است  که از طریق بانک جهانی تمویل و در مراکز 13 ولایت کشور ( بغلان، تخار، فاریاب، غور، لغمان، کندهار، خوست، هرات، ننگرهار، کنر، نورستان و کابل ) از سال 2019 تا  2023 تطبیق  می شود که برنامه اشتغال زایی بین وزارت های اقتصاد، خارجه، مهاجرین و عودت کنندگان، ارگان های محل و شاروالی کابل است.

وی افزود: این وزارت طبق استراتیژی مبارزه با فساد اداری یک سلسله فعالیت ها در بخش مبارزه با فساد اداری در بخش های مدیریت منابع بشری، امور مالی، تدارکات عامه و اداری، تفتیش داخلی، و امور انسجام فعالیت های موسسات غیر دولتی انجام داده است که بعد از شناسایی و در تطبیق و تحقق آن تلاش کرده است. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا