جهان

وزیر امور خارجه امریکا می گوید آز مایشگاه های چین منشای ویروس کرونای جدید است

واشنگتن/ بی بی سی/ ۱۵ثور/ باختر
مایک پومپیو، وزیر امور خارجه امریکا گفته های دونالد ترامپ درباره نشات گرفتن ویروس کرونای جدید از آزمایشگاه های چین را تکرار کرده است.
به گفته پومپیو، کارشناسان بر این باوراند که این ویروس ساخته دست بشر است.
پومپیو دیروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت: "شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان آمده است."
شهر ووهان در چین کانون اولیه شیوع ویروس کرونا بود.
مایک پومپیو گفت: "تا به اینجا بهترین کارشناسان بر این باوراند که این ویروس ساخته بشر است. دلیلی ندارم که این گفته را باور نداشته باشم."
دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا نیز پنجشنبه گذشته با مطرح کردن این اتهام، از رویکرد چین نسبت به این همه گیری انتقاد کرده بود.
سخنان  ترامپ در حالی مطرح شد که چند ساعت قبل از آن دفتر مدیر اطلاعات ملی امریکا در گزارشی، دست ساز بودن ویروس کرونای جدید را رد کرده بود.
هفده سازمان اطلاعاتی نظامی و غیرنظامی امریکا زیر نظر این دفتر فعالیت می کنند.
پومپیو در پاسخ به سوال شبکه ای بی سی درباره گزارش مدیر اطلاعات ملی امریکا گفت: "من گزارش جامعه اطلاعاتی را دیده ام و دلیلی وجود ندارد که بگویم آنان اشتباه می کنند."
همزمان،‌ خبرگزاری اسوشیتید پرس به نقل از منابع اطلاعاتی در امریکا گزارش کرده است چین به عمد سعی کرد وخامت اوضاع در ووهان را مخفی کند تا بتواند از فرصت ایجاد شده برای انبار کردن تجهیزات طبی و بهداشتی بهره ببرد.
حکومت چین با انتقاد از حکومت امریکا، این اتهام ها را سیاسی توصیف کرده است  و کارنامه خود در مقابله با همه گیری ویروس کرونا را موفق تر از عملکرد امریکا ارزیابی کرده است.
به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز در امریکا، تاکنون حدود سه و نیم میلیون بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در سراسر جهان شناسایی شده اند و حدود ۲۴۶ هزار نفر نیز قربانی این همه گیری شده اند.
امریکا با نزدیک به یک میلیون و ۱۵۵ هزار مبتلا به کووید-۱۹ بیشترین تعداد بیمار را دارد.
بیشتر از ۶۷ هزار نفر در امریکا قربانی این بیماری شده اند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا