تبصره و مرور بر مطبوعات

فرصت های اقتصادی را در منطقه ٬نباید سیاسی ساخت

تبصره
کابل باختر 8 عقرب
بهره گیری از بندر چاه بهار از سوی کشور های ایران، افغانستان و هند نشانه از تحکیم روابط میان این کشورها و توسعه اقتصادی در منطقه است.
مفسر آژانس باختر مینگارد: هند اولین معموله گندم را به مقصد افغانستان از بندر کندلا گجرات آن ولایت ٬روانه بندر چاه بهار ایران نمود.
کار بازسازی و توسعه این بندر سال پار در حضور داشت رهبران سه کشور افغانستان، ایران و هند آغاز شد و حالا عملا برای بهره گیری آماده گردیده است. و در گام نخست پانزده هزار تن گندم کمکی هندوستان برای افغانستان از همین مسیر وارد کشور خواهد شد.
هند در نظر دارد تا شش ماه آینده یکصد و ده هزار تن گندم را از طریق بندر چاه بهار ایران وارد افغانستان کند که بعدا از سوی حکومت افغانستان در شش ذخیره گاه استراتیژیک کشور جابجا میگردد.
افغانستان و هند به سوی بندر چاه بهار به عنوان یک راه بدیل ترانزیتی نگاه میکنند و آن را دریچه وصل یکدیگر میدانند تا از وابستگی های اقتصادی افغانستان بکاهد.
ضمنا دیدگاه میان سه کشور افغانستان، ایران و هند در خصوص بندر چاه بهار رشد اقتصادی و یک فرصت برای همکاری های منطقه یی میباشد. در حالیکه کشور ها و حلقات وجود دارند که به تجارت و ترانزیت از زوایه مناسبات سیاسی نگاه میکنند حتا در تلاش اند تا از ترانزیت، تجارت و اقتصاد در برابر کشور های دیگر به عنوان یک حربه استفاده کنند.
تاملات جاری جهانی همگرایی و همسویی از کشور ها می طلبد تا در خصوص اعاده ثبات  و رشد اقتصادی  کشور های شان ٬ تجارت و مناسبات اقتصادی را از مسایل سیاسی دور نگهدارند و این امر زمانی امکان پذیر است که کشور ها با درایت و عقل سلیم عمل کنند و برای رشد اقتصادی میان شان، منفعت های دوجانبه را اولویت داده و آن را تعقیب کنند.
برخی را باور به این است که گویا، هند و افغانستان در شکل دهی مناسبات اقتصادی در صدد به حاشیه راندن پاکستان اند در حالیکه دیدگاه میان هر دو کشور رشد اقتصادی منطقه یی است نه به حاشیه راندن کشور سومی.
مگر این واقعیت تلخ قابل بازگو نمودن است که پاکستان با ماجراجویی های همیشگی خود، باعث کاهش تجارت و معاملات اقتصادی اش با افغانستان شده است به تا گی این کشور آنهم در فصل صدور میوه تازه، تعرفه گمرگی بر اقلام تجاری افغانستان را چند برابر افزایش داده است این حرکت پاکستان به جز از سبوتاژ اقتصاد افغانستان و در تنگنا قرار دادن این کشور چیزی دیگری تعریف شده نمی تواند.
در وجود چنین یک برخورد سرد وغریب ٬ پاکستان نباید از رشد روابط اقتصادی میان افغانستان با کشور های دیگر شاکی باشد و گلایه نماید.
بهتر است که به جای ماجراجویی ها ٬راه همکاری و همسویی با کشور های منطقه را در پیش گیرد و بداند که بندر چاه بهار و یا فرصت های دیگر اقتصادی٬ نمادی است که میتواند کشورهای منطقه را به هم برساند.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا