اخبارجهان

وزیر خارجۀ آلمان: خروج قوای خارجی مشروط به موفقیت مذاکرات صلح افغانستان باشد

برلین/ صدای امریکا/ ۱۵ دلو/باختر

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان می گوید که خروج سربازان خارجی از افغانستان باید به پیشرفت در مذاکرات صلح مشروط ساخته شود.

 ماس امروز در نشستی با روزنامه های آلمانی گفت که مذاکرات صلح افغانستان تا اخیر ماه اپریل به پایان نخواهد رسید و به گفته وی، نگرانی وجود دارد که ممکن طالبان تا آن زمان میز مذاکره را ترک کنند و به راه حل نظامی رو بیاورند.

بر اساس توافقنامهٔ امریکا- طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ میان امریکا و گروه طالبان امضا شد باید تمام نیروهای خارجی تا ماه می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند.

همچنان این توافقنامه طالبان را ملزم به قطع رابطه با گروه‌های دهشت‌افگن، کاهش خشونت و مذاکره با حکومت افغانستان ساخته است، اما نه خشونت طالبان کاهش یافته است و نه هم به گفتهٔ مقام ‌های نظامی امریکا و ناتو، آن گروه روابط خود را با شبکه القاعده قطع کرده است.

حکومت جدید امریکا به رهبری جو بایدن گفته است که توافقنامهٔ دوحه را بررسی خواهد کرد تا دیده شود که آیا طالبان به تعهداتشان عمل کرده اند یا خیر؟

وزیر خارجه آلمان با اشاره به نزدیک شدن ضرب الاجل خروج سربازان خارجی از افغانستان و عدم پیشرفت در مذاکرات صلح این کشور افزود که به نظر برلین، روند خروج سربازان خارجی از افغانستان و پیشرفت در مذاکرات صلح باید با هم پیوند داده شوند.

او تاکید کرد که پس از پایان “موفقانه” مذاکرات صلح افغانستان روند خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان باید آغاز شود.

این در حالی است که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان در قطر متوقف شده است و به گفتهٔ مقام‌های افغان گروه طالبان به ادامهٔ مذاکرات علاقمندی ندارند.

پیش از این منشی عمومی ناتو نیز گفته بود که حضور قوای خارجی در افغانستان باید وابسته به شرایط و منوط به پابندی طالبان به تعهداتشان باشد تا به گفتهٔ وی افغانستان بار دیگر به لانهٔ امن دهشت افگنان مبدل نشود. با این حال طالبان هشدار داده اند که اگر نیروهای خارجی بر اساس توافقنامهٔ دوحه تا ماه می سال روان افغانستان را ترک نکنند، حملات آن گروه بر نیروهای خارجی از سر گرفته خواهد شد.

فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا