اخباراقتصاد

وزیر صنعت و تجارت: افغانستان را از کشور وارداتی به کشور صادراتی مبدل می کنیم

کابل/5 دلو/باختر

نثار احمد غوریانی، وزیر صنعت و تجارت می گوید: در سال 1400 وزارت  صنعت و تجارت دو میلیارد دالر صادرات خواهد داشت و هدف ما تبدیل کردن افغانستان از یک کشور وارداتی به کشور صادراتی است، ودر کنارآن نمایشگاه ملی و بین المللی جهت بازاریابی تولیدات داخلی در کشورهای ( ازبکستان، ترکیه، پاکستان، قرغرستان، عربستان سعودی هند و امارات متحده عربی در سال 2021 برگزار می شود .

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، غوریانی که در این مورد در برنامۀ حسابدهی حکومت به ملت در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت صحبت می کرد، افزود: در سال 1399 بیست و شش درصد در عواید کشور افزایش به عمل آمده است که ما این تعهد را به حکومت داده بودیم .

غوریانی اظهار کرد که  وزارت صنعت و تجارت 94 درصد بودجۀ عادی و 85 درصد بودجۀ انکشافی خود را به مصرف رسانده است که در کل 91 درصد بودجه این وزارت به مصرف رسیده است .

وی افزود:ما برنامه هایی داریم برای رشد صنعت و تجارت و جذب کمک های سرمایه گذاران افغانستان، می خواهیم نمایشگاه دایمی درکابل ایجاد کنیم که همیشه تولیدات افغانستان آنجا به نمایش گذاشته شود برای همیشه ،نه برای دو یا سه روز  و باید تاجران یک دکان همیشگی آنجا داشته باشند .

غوریانی گفت: 300 فابریکه در سال 1399 به فعالیت آغاز و سرمایه گذاری کرده است اما تا هنوز افتتاح نشده اند.

 وی افزود:  دروازه وزارت صنعت و تجارت همیشه برای حل مشکلات تاجران باز است  وما همیشه به مشکلات آنان رسیدگی کرده ایم به خصوص به زنان  تجارت پیشه، مطابق حکم رییس جمهوری ” هیچ افغان به افغان دیگری بهتر نیست” ما می خواهیم یک افغانستان کوچک بسازیم که بیشترین فرصت های کاری برای زنان  مهیا شود و به مشکلات آنان رسیدگی می کنیم و کوشش می کنیم سطح کارمندان زن را در وزارت صنعت  و تجارت از 30 درصد به 50 در صد برسانیم . نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا