گزارش ها

وزیر مهاجرین : مهاجران و بیجاشدگان داخلی قربانیان اصلی جنگ‌های دوام‌دار جنگ افروزان بی‌هدف در کشور استند

کابل/ 30 جوزا/ باختر
30 جوزا با روز جهانی مهاجرین سازمان ملل متحد مصادف است.
به گزارش آژانس باختر، ملل متحد کسانی را که به دلیل آزار و اذیت و جنگ، کشور شان را ترک کرده اند و وارد سایر کشور ها می شوند ، در آنجا به حیث مهاجر پذیرفته شده و بر اساس قوانین بین المللی از حراست کشور میزبان برخوردار می شوند، مهاجر می‌پندارد.
نور الرحمن اخلاقی وزیر امور مهاجرین و عودت کنند گان می گوید :”مهاجران و بیجاشدگان داخلی قربانیان اصلی جنگ‌های دوام‌دار، جنگ افروزان بی‌هدف در کشور استند. دولت جمهوری اسلامی افغانستان پیوسته تلاش کرده است که در هماهنگی با جامعۀ جهانی این چالش عظیم اجتماعی را مدیریت کند. در این راستا وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان برنامه دارد که با استفاده از روش‌های سودمندِ پالیسی‌سازی، ظرفیت‌پروری و با رعایت ارزش‌های حقوق بشر، در زمینه‌های مدیریت سازندۀ مهاجرت، تسهیل و قانون‌مندسازی روند مهاجرت، رسید‌گی به وضعیت بیجاشد‌گان داخلی و فراهم‌سازی عودتِ با عزت و مصوونِ مهاجرین فعالیت تاثیر گذار انجام دهد.
به گفته مسوولان وزارت امور مهاجرین و عودت ‌کنندگان ،افغانستان بعد از سوریه دومین کشور است که بیش از 5/6 میلیون شهروند آن در مهاجرت به سر می برد وبخش بزرگ مهاجران افغان در ایران و پاکستان پناهنده شدند.
بسیاری از مهاجریان و پناهجویان از طریق قاچاقبران با قبول خطرات جدی حتی مرگ تلاش کرده اند که از جنگ و خشونت کشور شان فرار کنند.
ماریا صمیم کارمند وزارت اطلاعات و فرهنگ که از مهاجرت خاطرۀ تلخ دارد به خبرنگار آژانس باختر گفت: “مشکل ترین تصمیم به فکر من تصمیم گرفتن در رابطه به ترک وطن است که از روی مجبوریت انسان برای نجات خود و خانواده خود می گیرد.”
وی افزود که سه سال پیش خانوادۀ خواهرش با درنظرداشت مشکلات نا امنی نبود کار و مشکلات خانوادگی قصد ترک وطن کردند وراهی دیار بیگانه شدند که به منزل نرسیدند.
ماریا در حالیکه بغض گلویش را گرفته است وگپ زدن را برایش مشکل کرده است، اضافه کرد کشتی حامل پناهجویان افغان که خانوادۀ خواهرش نیز از جمله سر نیشنان آن بود دراآب های یونان غرق شد و خواهر و خواهر زاده هایش هلاک شدند.
داکترعالمه معیین پیشین وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان می گوید :”امروزه تعداد زیادی از افراد ترجیح می‌دهند به کشور دیگر مهاجرت کنند تا به اهدافشان برسند یا صرفا زندگی بهتری داشته باشند. مردم معمولاً برای تحصیل، کار، به دست آوردن پول بیشتر یا استفاده از خدمات درمانی بهتر اقدام به مهاجرت می‌کنند.در حقیقت دنیای بیرون آنقدر قشنگ و رنگارنگ است که باعث شده است بدون در نظر گرفتن شرایط واقعی، همه به فکر رفتن و مهاجرت باشند. اما متاسفانه تعداد زیادی از مردم اطلاعات زیادی ندارند و ممکن است در این راه شکست بخورند یا تمام سرمایۀ خود را از طریق شرکت‌های کلاهبرداری از دست بدهند؛ بدون اینکه حتی پای خود را از مرز بیرون بگذارند.
سازمان ملل متحد علت افزایش رقم بی سابقه مهاجرت ها را در سال های اخیر نقض حقوق بشر، شکنجه تداوم جنگ ها افزایش نا امنی ها گفته است.
همچنان سازمان ملل متحد گفته است که تنها در سال های اخیر ۷۵۰۰۰ “کودک بدون همراه” در کشور های مختلف درخواست پناهندگی دادند که اکثر آنان را شهروندان افغانستان و سوریه تشکیل می دهد.
از جانبی هم افزایش خشونت های مخالفان مسلح ،تهدید امنیتی و هدف قرار دادن افراد به نام های مختلف ، فقر وتنگ دستی و بیکاری باعث شده است که به میلیون ها انسان در کشور مجبور با ترک خانه و مناطق اصلی شان شوند.
شکرالله مشکور کمیشنر و سخنگوی کمیسیون حقوق بشر می‌گوید، با افزایش خشونت‌ها، شمار بیجا شدگان داخلی نیز افزایش یافته است.
مشکور افزود: “متاسفانه به دلیل افزایش جنگ‌ها و خشونت‌ها، خشکسالی، فقر و بی‌کاری تعداد بیجا شدگان داخلی هر روز بیشتر می‌شود. بیجا شدگان داخلی قشر آسیب‌پذیری اند که نظر به سایر هموطنان از امکانات کم برخوردار اند. وضعیت آنان با تهدید مواجه است، نه تنها قربانی امراض موسمی استند، بلکه کرونا هم از میان آنان قربان بیشتر نسبت به دیگران می گیرد.”
وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، در کشور حدود چهار میلیون بیجا شدۀ داخلی وجود دارد و از آغاز سال ۱۴۰۰ شمسی تا اکنون حدود ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن از مناطق اصلی‌شان بیجا، شده‌اند.
عبدالباسط انصاری سخنگوی این وزارت می گوید: “از ابتدای سال ۱۴۰۰ خرشیدی تا حال حدود ۱۸ هزار و ۴۰۰ خانواده بیجا شده‌اند، اگر این رقم ضرب هفت تن شود، ۱۲۸ هزار و ۸۰۰ تن می‌شود که به دلایل مختلف از ولایات لغمان، قندهار، هلمند، فراه، کندز و سایر ولایات افغانستان به اثر جنگ و ناامنی از محلات‌شان بیجا شده‌اند و فعلاً کمک با آنان در حال انجام شدن است.”
با آن که به گفتۀ وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان با بیجا شدگان داخلی این کشور کمک‌هایی در حال انجام است، اما در اکثر مناطق بیجا شدگان داخلی از نرسیدن کمک‌های لازم و به موقع شکایت دارند و حکومت را به کم کاری و بی‌برنامگی در این زمینه متهم می‌کنند.
بیم آن می‌رود که با افزایش خشونت‌ها در کشور، نه تنها به تعداد کسانیکه مجبور به ترک کشور می‌شوند، به تعداد بیجا شدگان داخلی نیز افزود شود. ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا