اخبارامنیتجهان

وضعیت امنیتی افغانستان، محور بحث وزرای دفاع روسیه و تاجیکستان

مسکو/صدای امریکا/۳اسد/باختر

وزارت دفاع روسیه می‌گوید که سرگی شایگو، وزیر دفاع آن کشور دیروز در تماس تیلفونی با شیرعلی میرزا، همتای تاجکی‌اش در مورد اقدامات مشترک برای مقابله با تهدیدات طالبان در منطقه مرزی تاجکستان با افغانستان گفت وگو کردند.

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه نوشته است: “طرفین در مورد وضعیت در مرز تاجک-افغان و اقدامات مشترک برای خنثی کردن تهدیدات ناشی از وخیم شدن وضعیت در جمهوری اسلامی افغانستان گفت وگو کردند. “

روسیه روز جمعه ۲۳ جولای نیز تعهد کرد که تاجکستان را در این زمینه همکاری خواهد کرد.

خروج نیروهای بین المللی و افزایش حملات گروه طالبان در برخی از ولایت‌های افغانستان، به ویژه ولایت‌های شمالی آن کشور که با آسیای مرکزی هم‌مرز است، مایۀ نگرانی همسایگان شمالی افغانستان و روسیه شده است.

با تصرف برخی ولسوالی‌ها در شمال افغانستان توسط طالبان، در اوایل ماه جاری برخی نظامیان افغان مجبور به عقب نشینی شدند و به تاجکستان پناه بردند که بعداً دولت افغانستان پرواز ویژه‌یی را برای برگرداندن آنان ترتیب داد.

روسیه که یک پایگاه نظامی در تاجیکستان دارد قصد دارد تا ماه آینده تمرینات مشترک نظامی را با تاجیکستان و اوزبکستان در مناطق مرزی با افغانستان راه اندازی کند.

پایگاه نظامی روسیه در تاجکستان، بزرگترین پایگاه نظامیان روس در یک کشور خارجی است که گفته می‌شود کم و بیش ۷۰۰۰ نظامی مجهز با تانک، توپ و طیاره در این پایگاه مستقر است.

وزارت دفاع روسیه روز دوشنبه گذشته گفت که در این تمرین که قرار است به تاریخ پنجم تا دهم اگست در ۲۰ کیلومتری مرز تاجکستان با افغانستان راه اندازی شود، نظامیان روسیه، تاجیکستان و اوزبکستان شرکت خواهند داشت.

پیش از این، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجکستان گفته بود که ۲۰ هزار نیروی احتیاط غرض تقویت امنیت در مرز آن کشور با افغانستان در مناطق مرزی مستقر شده اند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا