فرهنگ

وعده ها ی انجمن وکلای مدافع خبرنگاران عملی خواهد شد؟

کابل/2/دلو/باختر

آیا انجمن وکلای مدافع خواهد توانست از حقوق خبرنگاران دفاع کند و به دوسیه های آنان رسیده گی کند؟

اخیراً" انجمن وکلای مدافع افغانستان، کمیته دفاع از حقوق خبرنگاران را ایجاد نمود.

این کمیته به کمک موسسه های رسانه ای انترنیوز و نی به عضویت پنجاه تن از وکلای مدافع به فعالیت آغاز کرد.

قاری زاده، رییس این نهاد چندی قبل در یک کنفرانس خبری گفت: " بعد از این درتمام افغانستان اگر یک ژورنالیست یا کارمند رسانه ای مورد تهدید وحمله قرار میگیرد، توهین و تحقیرشود، وکلای مدافع از حقوق آنان به صورت رایگان دفاع میکنند."

خلیل مینوی، رییس عمومی آژانس اطلاعتی باختر در زمینه میگوید: در گام نخست امیدوار هستم پای هیچ دست اندر کار رسانه ها، به دهلیز پرخم و پیچ دادگاه و یا حارنوالی کشانیده نه شود،به هر حال اگر خدای نا خواسته چنین شود خوشبختانه انجمن وکلای مدافع با ایجاد کمیته دفاع از حقوق خبرنگاران، تعهد نموده است که درتمام کشور از حقوق خبرنگاران دفاع کند.

ما از اقدام انجمن وکلا قدردانی میکنیم و توقع داریم که این وعده ها در محدوده شعار باقی نمانده و جامه عمل بپوشد.

مینوی افزود: ما عمیقاً" درک میکنیم که خبرنگاران با مشکلات عدم دسترسی به معلومات موثق مواجه اند و در تلاش به خاطر نیل به این هدف اکثرً با فشار ها مقابله میکنند و حمایت معنوی و کلا مدافع از خبرنگاران میتواند انگیزه برای تقویت روحیه خبرنگاران گردد.

صدیق الله توحیدی، مسوول دیده بان رسانه ها در این مورد به آژانس اطلاعاتی باختر گفت، : بسیاری از خبرنگاران شاید فکر کنند که این انجمن همانند اتحادیه ها، نهادی خواهد بود که با نشر اعلامیه ها اکتفا میکند.

وی اضافه کرد که خبرنگاران و روز نامه نگاران باید بدانند که دفاع از آنان یک دفاع حقوقی و عملی در پیشگاه محاکم و حارنوالی ها است که میتواند از سوی وکلای مدافع انجام شود، نه از طرف اتحادیه های دفاع از خبرنگاران.

رحیم الله سمندر، رییس رادیو آزادی ضمن استقبال از این تلاش انجمن وکلای مدافع، ابراز داشت که رسیده گی به دوسیه ها و شکایات خبرنگاران که از چندین سال به این سو از مراجع مختلف دارند، کار ساده نیست.

وی افزود: تا حال وکلای مدافع که ازحقوق خبرنگاران دفاع  کند، هر کدام آنها حق الزحمه خوب از نهاد های بین المللی گرفته اند و من فکر نمی کنم بدون پرداخت پول و یا  به شکل رضاکارانه یک وکیل مدافع آنقدر وقت داشته باشد که از دوسیه یک خبرنگار که ماه ها طول میکشد دفاع کرده و آن را تا پایان برساند.

در این حال عبدالحمید مبارز رییس اتحادیه ژورنالیستان افغانستان در کنار استقبال از این تصمیم  میگوید:انجمن وکلای مدافع، کمیسیونی را ایجاد نموده اند که در آن یک تعداد وکلای مدافع در  بخش مسایل رسانه ای به خصوص در قسمت قوانین، قانون رسانه ها و قانون اساسی به طور تخصصی آموزش دیده اند.

مبارز افزود، انجمن مذکور وعده سپرده که از این به بعد اگر یک خبرنگار به مشکل مواجه گردد و یا از طرف کسی توهین شود، پس از آن که از طرف وی در خواستی ای به  کمیسیون رسانه ای انجمن وکلای مدافع سپرده شود از طرف این کمیسیون به طور رایگان وکیل به خاطر دفاع از حقوق وی تعیین میشود.

صفی الله یکتن از خبرنگاران افغان ابراز امیدواری نمود که این وعده های انجمن وکلای مدافع برای خبرنگاران، در قالب حرف بافی نمانده و به آن عمل گردد.

وی از مسوولان انجمن مذکور تقاضا کرد که مانند سایر نهادهای گویا دفاع از حقوق خبرنگاران مقید به حرف نبوده و به برنامه های والایش در قبال خبرنگاران جنبه های عملی دهند.

همچنان فعالان عرصه رسانه ای با استقبال از این ابتکار انجمن و کلای مدافع، میگویند که فعالیت ها رسانه ای در افغانستان نیازمندی شدید به خدمات حقوقی دارند.

دراین حال دین محمد مبارز راشدی معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، ایجاد کمیته دفاع از حقوق خبرنگاران را از سوی انجمن وکلای مدافع یک گام نیک انسته، میگویید، کار نیک است که وکلای مدافع آگاه به قوانین مطبوعات، از دوسیه های مطبوعاتی دفاع نمایند و برای مصئون تر شدن کار خبرنگاران لازم است که محکمه اختصاصی نیز وجود داشته باشد.

معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ ضمن استقبال از این ابتکار انجمن وکلای مدافع افزودکه در گام نخست امیدوار هستم که برای خبرنگاران دوسیه ای به وجود نیاید و اگر دوسیه ای به وجود آمد، خوب است که وکیل آگاه از قوانین مطبوعات از آن دوسیه دفاع بکند.

راشدی در رابطه به این که آیا انجمن وکلای مدافع به وعده های که در زمینه دفاع از حقوق خبرنگاران،داده اند عمل خواهند کرد؟ گفت: هیچ تضمین برای عملی شدن آن جز قولی که داده اند وجود ندارد.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا