جامعه

کشت کوکناروبنگدانه دربغلان کاهش یافته است

پلخمری/ 14 سرطان/ باختر
کشاورزان بغلان ازکشت کوکناروچرس دل‌سردشده اندوبیشتربه کشت حلال روآورده اند.
مسوولان مبارزه بامواد مخدربغلان،دلیل دل‎سردی زارعان نسبت به کشت کوکناروبوته های چرس را تشدید مبارزه آنان علیۀ موادمخدر درآن ولایت بیان می کنند.
سمونمل شاه محمودپویا،مدیرمبارزه بامواد مخدرقومندانی پولیس بغلان مدعی‎ است که درکنارمبارزۀ پیگرعلیۀ قاچاقبران وکسانی که به خریدوفروش مواد مخدردرآن ولایت می پردازند،تغییرآب وهوا وفراوانی آب برای کشتزارها نیزازعوامل کاهش کشت کوکناروبوته های چرس دربغلان است.
اما امان الدین متنفذ قومی ولسوالی پل حصاربه علی"علمی"خبرنگارمحلی آژانس باخترگفت که علت دل‎سردی کشاورزان اندراب ها ازکشت کوکناروبنگدانه کاهش بهای مواد مخدرونبود بازاربرای این مواد است.
وی گفت بابلند رفتن بهای گندم کشاورزان بیشتر به کشت گندم وسایرکشت های حلال دراندراب ها می پردازند.
این بزرگ قومی ولسوالی پلحصار خاطرنشان کرد که اگردولت به کشاورزان کمک هایی فراهم کند کشت کوکنار به زودی درآن ولایت به صفرمی رسد.
ولی بای دهقان ولسوالی اندراب کشت خشخاش وبنگدانه را حرام دانست وخاطرنشان کرد که درکشت این دوبوتۀ حرام خیروبرکت ازدسترخوان دهقان رخت می بندد.
او گفت که دیگربه کشت این بوته های حرام نمی پردازد ودرکشت حلال بروبرکت است.
اما سمونیار شاه محمود پویا می گوید که بیست وپنج فردی که به قاچاق وکاروبارخرید وفروش مواد مخدر دربغلان می پرداختند درسال های اخیربازداشت شده اندوگفت که عرصه برای فعالیت قاچاقبران مواد مخدر دربغلان تنگ‌ترشده است وازاین روهم  این مواد درآن ولایت دیگربازار ندارد وتقاضا که نباشد کشاورزان به کشت آن نمی پردازند.حبیب سادات

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا