اخبارامنیتجهان

پترییس: طالبان تمایل به حل دیپلماتیک جنگ در افغانستان ندارند

واشنگتن/وی او ای/2جوزا/باختر

دیوید پترییس، قومندان پیشین نیروهای ایتلاف به رهبری امریکا در افغانستان می‌گوید که گروه طالبان تمایل به توافق معنی‌دار، قابل تایید و پایداری که منجر به نوعی تقسیم قدرت و حل دیپلماتیک شود، ندارند.

این جنرال متقاعد شنبه ۲۲ در مصاحبه با صدای امریکا گفت که طالبان هر آنچه را که می‌خواستند از مذاکرات بدست آوردند؛ آزادی رهبران و جنگجویان‌شان از زندان‌های افغانستان و اکنون خروج نیروهای خارجی.

 پترییس همچنان پس از خروج نیروهای خارجی، از یک نوع جنگ داخلی که مشخص به اوضاع افغانستان خواهد بود، هشدار داد.

او افزود که باوجود تلاش‌های همه جانبه زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور مصالحۀ افغانستان و سایر اقدامات اتخاذ شده از جانب امریکا برای جلوگیری از بازگشت لانه‌های تروریزم و افراط گرایی به افغانستان، هراس دارد که ازتصمیم خروج نیروها پشیمان شوند زیرا احتمال زیاد برگشت جنگ‌های داخلی وجود دارد.

پیش از این قانونگذاران امریکایی نیز از خروج شتابزده و احتمال برگشت گروه‌های دهشت افگن به افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

این رییس پیشین ادارهٔ استخبارات امریکا ضمن ستایش نیروهای امنیتی افغان گفت: “نیروهای افغان نیازی به مشوره شرکای قدیمی خود ندارند…در مورد اینکه نیروهای افغان برای کشورشان می‌جنگند و جان می‌دهند هیچ سوالی وجود ندارد. اما من واقعیت عینی را می دانم، من می‌دانم که وظیفه نیروهای امنیتی افغانستان این است که آن‌ها باید از همه چیز محافظت کنند، یا حداقل از همه زیربناهای مهم، مراکز ولسوالی‌ها و مراکز ولایات، خطوط ارتباطی، جمعیت شهرها و غیره، اما طالبان فقط به تعداد مشخصی از این اماکن نیاز دارند.

این در حالی است که فرانک کنیت مک‌کینزی، فرمانده قومندانی مرکزی اردوی امریکا روز چهار شنبه در پیوند به توانایی نیرو های امنیتی و دفاعی افغانستان گفت که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، زمان آن رسیده است تا اردوی افغانستان به پای خود بایستد و نشان بدهد که به تنهایی توانایی جنگ را دارد.

زلمی خلیلزاد نیز روز سه شنبه در یک جلسه استماعیه با قانونگذاران امریکایی احتمال شسکت حکومت و اردوی افغانستان را به دست طالبان پس از خروج کامل سربازان خارجی از افغانستان رد کرد.

  پترییس گفت که پس از ترک آخرین پایگاه از افغانستان ما ممکن امتیازات نظارت کامل برا اوضاع در افغانستان را از دست بدهیم و در اوایل ممکن برای ما چالش برانگیز باشد تا هم شرکای افغان خود را از راه دور کمک کنیم و هم به پیگیری منافع ضد تروریزم خود در افغانستان باشیم.

او افزود که امریکا تاکنون با کشورهای همسایه افغانستان در مورد ایجاد پایگاه نظامی به موافقه نرسیده است، اما گفت که ممکن در خان آباد اوزبکستان “جایی که قبلاً پایگاه داشتیم، اجازه پایگاه را به دست بیآوریم“.

این درحالی است که پاکستان چندی پیش اعلام کرد که در روند صلح با امریکا همکاری می‌کند، اما گفت که پایگاه نظامی برای امریکا فراهم نخواهد کرد.

پترییس گفت که همه تلاش شانرا به خرچ خواهند داد و مطمن است که تجهیزات، سیستم های تسلیحاتی، امکانات و سایر موارد که برای دشمن مثمر باشد و به نوعی ممکن به دست آن‌ها قرار گیرد، از بین برده می‌شود.

مقام‌های امریکایی فاش نکرده اند که چه چیزها تخریب و چه‌ چیزها به امریکا منتقل خواهند شد، اما شماری از مقام‌های امریکایی و غربی که نخواسته اند نام شان گرفته شود، گفته اند که اکثر تجهیزاتی که به امریکا انتقال داده می‌شود مواد و تجهیزات حساس نظامی است که هرگز نباید رها شوند.

تجهیزاتی چون هلیکوپترها، وسایط نظامی، اسلحه و مهمات به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تحویل داده خواهد شد. شماری از پایگاه ها نیز به قوای مسلح افغانستان سپرده می‌شود.

حمد الله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز چندی پیش گفته بود که نیروهای بین المللی تجهیزاتی به ارزش یک میلیارد دالر را به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان تسلیم می‌کنند.

اما به گفتۀ مقام‌های نظامی، آن تجهیزاتی که به دلیل از کار افتادگی ارزش انتقال به امریکا یا تحویل‌دهی به قوای افغان را ندارد، تخریب می کند و به آهن پاره مبدل می‌شوند.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا