اخبارTOPگزارش ها

پروندۀ امارت اسلامی طالبان بسته می شود / امارت اسلامی دیگر پذیرفتنی نیست

کابل/ ۹ حوت/ باختر

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا گفته است که جو بایدن با حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان موافق نیست ووزیر خارجۀ روسیه گفته است آن کشور ازبازگشت امارت طالبان حمایت نمی‌کند.

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ طالبان با امضای توافق نامۀ صلح با امریکا روحیۀ انحصار گرانه را اختیار کرده بودند و تلاش داشتند که از مسیر خشونت در میز مذاکره مطرح باشند٬ این گروه با امضای توافق نامۀ صلح با امریکا٬ خیال احیای مجدد امارت اسلامی را در سر دارند٬ در حالی که مردم افغانستان احیای مجدد امارت اسلامی را٬ بازگشت این کشور به عقب می دانند٬آنان همچنان احساس می کنند که با بازگشت دو بارۀ طالبان به قدرت٬ دستآورد های بیست سال گذشته هدر خواهد رفت٬ جامعۀ جهانی که خود را در کسب این دستآورد ها شریک می دانند٬ نگرانی مشابه با مردم افغانستان دارند.

مگر پیشرفت های تازه در صحنۀ سیاسی نشان می دهد که شانس بازگشت امارت اسلامی طالبان صفر است زیرا در کنار مردم افغانستان٬ جهان نمی خواهد که این کشور بازگشت به سوی تحجر داشته باشد٬ حتا کشور هایی که به گونه یی از طالبان حمایت کرده اند با بازگشت امارت اسلامی طالبان موافق نیستند بل می خواهند که این گروه بخشی از دولت آیندۀ افغانستان باشند و بیشترمعتقد به فعالیت های سیاسی و مدنی باشند.

چندی پیش منابع وابسته به طالبان گفته بودند که حکومت آیندۀ افغانستان باید در چوکات ایده آنان ترتیب شود و ملا هبت الله رهبر کنونی طالبان در راس این حکومت خواهد بود ٬ مگر واکنش به این گفته جدی بوده است٬ محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان گفته است که تنها قانون اساسی افغانستان است که سرنوشت مردم این کشور را معین می کند.

جان پساکی؛ سخنگوی وزارت امور خارجۀ امریکا گفته است که جو بایدن با حاکمیت طالبان بر افغانستان موافق نیست وجان کربی؛ سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است کشورش از وضعیت وخیم افغانستان باخبراست و می‌خواهد با بررسی دقیق شرایط، بهترین تصمیم را بگیرد.

به گفتۀ او، امریکا در جستجوی راه حلی است که براساس آن افغانستان به صلح برسد و منافع امریکا و متحدانش نیز حفظ شود.

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه می‌گوید که اوضاع در افغانستان رو به وخامت است و خشونت‌ها در این کشور هرچه زودتر باید پایان یابند٬ وزیر خارجۀ روسیه  همچنان گفته است آن کشور ازبازگشت امارت طالبان حمایت نمی‌کند.

او از برنامه های دولت روسیه می گوید و می آفزاید: مسکو با شماری از کشورهای دخیل در افغانستان برای رسیدن افغانستان به صلح کار می‌کند و نباید طالبان در مذاکرات صلح خواست‌های جدیدی را مطرح کنند.

لاوروف در یک پیام واضح به طالبان گفته است: «پیام عمدۀ ما به طالبان همین است که هرچه زودتر مذاکرات با محتوا را آغاز کنند، تشدید خشونت را متوقف و بالاخره به یک نتیجۀ مثبت برسند و هم‌چنین فیصله‌های شورای امنیت ملل متحد را رعایت بکنند»

جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران گفته است٬ هنوز هم تهران نسبت به طالبان این دید را دارد که این گروه یک گروه تروریستی است٬ تهران نمی خواهد که امارت اسلامی  طالبان احیا شود٬ بل باور به مشارکت طالبان در مباحثات سیاسی را دارد.

پاکستان کشور حامی طالبان هم به این نتیجه رسیده است که امارت اسلامی طالبان دیگر در افغانستان پذیرفتنی نیست ووضعیت این کشور با دهۀ نود میلادی که طالبان بر افغانستان تحمیل شد فرق می کند.

بابر افتخار٬ سخنگوی ارتش پاکستان گفته است اسلام‌آباد هرگز از اندیشۀ سلطۀ طالبان بر افغانستان و وضعیتی که این کشور را به دهۀ ۹۰ میلادی ببرد، حمایت نمی‌کند.

چنین موضع گیری ها علیه طالبان این گروه را وا داشته است که به امتیاز طلبی ولو مقطعی هم باشد رو آورند یک متن منسوب به طالبان که هفتۀ گذشته منتشر شد نشان می‌دهد که  کمیسیون نظامی آن گروه از ملیشه‌ های مسلح وابسته به طالبان خواسته است که به جنگجویان خارجی، پناه ندهند٬ این یک پیام برای امریکا است که نشان می دهد که طالبان به بازگشت به توافق نامۀ دوحه متعهد اند.

مگر طالبان باید بدانند که جامعه آنان را خواهد پذیرفت در صورتی که آنان اندیشه های افراط گرایانه را کنار بگذارند.  تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا