اخبارجهان

پس از ۶۰ سال، رائول کاسترو از مقام منشی حزب کمونیست کیوبا کنار رفت

هاوانا/ بی بی سی /28حمل/باختر

رائول، برادر فیدل کاسترو، از سمت خود به عنوان منشی نخست حزب کمونیست کیوبا کناره‌گیری کرد تا پس از بیش از شش دهه این حزب بدون سایه کاستروها در راس خود، وارد فصل جدیدی شود.

رائول یکی از نخستین رهبران انقلاب کیوبا بود که رهبری آن را فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ در کنار کسانی چون چه‌گوارا بر عهده داشتند و با براندازی حکومت وقت کیوبا، نظام کمونیستی آن کشور را پایه‌ریزی کردند.

استعفای او اگرچه قابل پیش‌بینی بود اما رسمیت یافتن آن نقطه عطفی در تاریخ انقلاب کیوبا محسوب می‌شود چرا که آن کشور در ۶ دهه گذشته همواره در سایه نام این دو برادر بود.

رائول متولد ۳ جون ۱۹۳۱ بزرگ شده هاواناست و در همین شهر هم به مکتبی که مبتنی بر آموزه‌های “انجمن عیسوی” بود رفت. او پس از اتمام مکتب در پوهنتون پایتخت اقتصاد خواند.

رائول یکی از طراحان اصلی حمله ناموفق سال ۱۹۵۳ به پایگاه نظامی مونکادا در سانتیاگو در کیوبا بود که در آن او و فیدل کاسترو قصد داشتند حکومت جنرال باتیستا را سرنگون کنند.

در پی این حمله چریکی او بازداشت و به تحمل ۱۳ سال زندان محکوم شد اما با مشمول عفو شدن در سال ۱۹۵۵ از زندان آزاد و به جای آن به مکسیکو تبعید شد.

آنجا بود که رائول با ارنستو چه‌گوارا آشنا شد و او را به برادر خود، فیدل، معرفی کرد. به این لحاظ، رائول را می‌توان یکی از معماران اصلی انقلاب کیوبا دانست.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا