جهان

پمپیو: خوشبینم که رهبران افغان باهم کنار خواهند آمد

واشنگتن/ وی او ای/ 7حمل/ باختر
وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا ابراز خوشبینی کرده است که رهبران افغان اختلافات سیاسی شان را حل خواهد کرد و باهم کنار خواهند آمد.
مایک پمپیو دیروز با اشاره به سفر اخیرش به کابل گفت که در این سفر رهبران افغان را ترغیب کرد تا به تعهدات شان به اعلامیۀ مشترک امریکا-افغانستان پابند بمانند.
مایک پمپیو روزدوشنبه در یک سفر غیرمنتظره به کابل آمد با محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله دیدار جداگانه کرد و در پایان این سفر به قطر رفت و با ملا عبدالغنی برادر، رییس هیئت مذاکره کنندۀ طالبان دیدار کرد.
وزارت خارجۀ امریکا پس از سفر  پمپیو به کابل با نشر اعلامیه‌ یی ناسازگاری سیاسی  غنی و عبدالله را تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا عنوان کرد.
مایک پمپیو که روز چهارشنبه پس از نشست جی ۷ با خبرنگاران در مقر وزارت خارجۀ امریکا صحبت می‌کرد، از تمام رهبران سیاسی افغان و گروه طالبان خواست که به خاطر منافع مردم افغانستان با هم کنار بیایند. او گفت: "خوشبینم که آنان با هم کنار خواهند آمد".
وزیر خارجۀ امریکا سخنرانی خود را با تقبیح حملۀ جنگجویان داعش بر معبد هندوان در شهرکابل آغاز کرد و آن را "هولناک" خواند.
پمپیو همچنان گفت که با وصف چالش‌های سیاسی در افغانستان، روند جاری صلح٬ فرصت اولیه را به افغانان فراهم کرده است تا در برابر تهدید داعش متحد شوند.
نشست امسال «جی ۷» به دلیل گسترش ویروس کرونا در جهان حضوری نه بلکه به گونۀ مجازی و از طریق کنفرانس ویدیویی برگزار شد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا