سیاست

معاون دوم رياست جمهوري بعداز شركت در مراسم تحليف رييس جمهور جديد كورياي جنوبي به وطن بازگشت

 

كابل/11/حوت/باختر

معاون دوم ریاست جمهوری، در مراسم تحلیف رییس جمهوري جدید كورياي جنوبي و اجلاس سران جهان در مورد صلح، امنیت و توسعه انسانی، منعقده كورياي جنوبي شرکت کرد.

 دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس اطلاعاتی باختر خبر داد: محمد کریم خلیلی معاون دوم ریاست جمهوری، در حالی که داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی، محمد یونس فرمان سفیر افغانستان مقیم سیؤول، داکتر حسن فضایلی مشاور معاونت دوم ریاست جمهوری و شماری از مسوولان دولتی وی را همراهی می­نمود، در مراسم تحلیف رییس جمهور جدید جمهوری کوریا شرکت نمود.

در این مراسم كه در مقر پارلمان جمهوری کوریاي جنوبي برگزار شده بود، خانم "پارک گیون هِیه" ضمن ادای سوگند، اظهار داشت که "امنیت" و "رشد اقتصادیِ" این کشور از جمله اولویتهای کاری وی به شمار می­رود.

خانم پارک گیون هیه نخستین زنی است که در جمهوری کوریا به مقام انتخابیِ ریاست جمهوری دست یافته است.

یک روز پس از مراسم تحلیف، محمد کریم خلیلی معاون  دوم رییس جمهوري با رییس جمهور جدید کوریا دیدار نموده و ضمن اینکه احراز مقام ریاست جمهوری را به او تبریک گفت، سلام و تمنیات نیک حامد کرزی رییس جمهور اسلامي افغانستان را به وی رساند.

معاون دوم رییس جمهور در این دیدار، جمهوری کوریا را یکی از دوستان افغانستان در دورة جدید خوانده و اظهار امیدواری نمود که با آغاز کار رییس جمهور جدید، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

همچنین معاون رییس جمهور در این ملاقات، سال 2014 را برای مردم کشور با اهمیت خوانده، اظهار داشت که دولت افغانستان مصمم است تا انتقال مسوولیتهای سیاسی و امنیتی، به همت مردم کشور و همکاری جامعه جهانی با موفقیت انجام یابد.

رییس جمهور کوریا از حضور محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور در مراسم تحلیف­اش اظهار تشکر نموده و بر ضرورت دوام حمایت جامعه جهانی از افغانستان تأکید ورزید.

همچنین معاون دوم رییس جمهور با "یونگ پیونگ سی" وزیر خارجه کوریا دیدار نموده و از دولت و سکتور خصوصی آن کشور  خواست تا در بخش­های صنعتی، تولیدی و تجاری در افغانستان سرمایه­گذاری نمایند.

معاون دوم رییس جمهور سیستم ترانسپورتی جمهوری کوریا را یکی از موفق­ترین سیستم ها در سطح منطقه و جهان توصیف نموده و خواهان همکاری آن کشور در این زمینه با افغانستان شد.

وزیر خارجه جمهوری کوریا از حضور محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور و هیئت همراهش، در مراسم تحلیف رییس جمهور آن کشور قدردانی نموده، از  گسترش همکاری کشورش با افغانستان اطمینان داد.

وزیر خارجه کوریا در ادامه صحبتهایش اظهار داشت که کشورش در 60 سال پیش، یکی از کشورهای فقیر جهان بود؛ اما اکنون، یکی از پانزده اقتصاد برتر به شمار می­رود. بدین سان او برای افغانستان نیز اظهار امیدواری نمود که این کشور تا ده الی بیست سال آینده، به یکی از کشورهای توسعه یافته در منطقه تبدیل گردد.

همچنان در این سفر، معاون رییس جمهور و هیئت همراه در اجلاس سران جهان که تحت عنوان "صلح"، "امنیت" و "توسعه انسانی" از 21 تا 25 فبروری، در شهر سیؤول كورياي جنوبي از سوی فدراسیون جهانی صلح برگزار شده بود، نیز شرکت نمود.

در این اجلاس شماری از مقامات عالی رتبه برخی از کشورها از آن جمله رؤسای جمهور بوسنیا هرزگوینا و گینه، رییس پارلمان جمهوری کانگو، نخست وزیران کشورهای کوزوو، زیمبابوه، تیمور شرقی، تانزانیا و سریلانکا نیز شرکت داشتند.

محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور، در روز دوم این اجلاس بیانیه­ای را در ارتباط با اهمیت صلح و امنیت، میکانیزم استقرار آن و چگونگی رابطه آن با توسعه انسانی ایراد کرد.

معاون رییس جمهور نظریه هایی را که در مورد میکانیزم استقرار صلح مطرح شده، مانند تشکیل دولت واحد جهانی، خلع سلاح و موازنه قدرت، همه را معطوف به جنبه­های اعطایی صلح، دانسته و خاطر نشان ساخت که این ارزش باید نه به صورت اعطایی؛ بل به صورت خودانگیخته از سوی انسانها و جوامع مورد تجربه قرار گیرد.

وی تقسیم شدن جهان را به کشورهای توسعه یافته، کمتر توسعه یافته و توسعه نایافته، حاکی از موجودیت شکاف و فاصله میان ملتها و کشورها، خوانده، اظهار داشت که چنین فاصله­هایی، خود از عوامل برهم خوردن صلح و امنیت در جهان است و با کم کردن این اختلافها، می­توان به صلح و امنیت پایدار دست یافت.

معاون رییس جمهور به نیاز جدی افغانستان به صلح، امنیت و توسعه بشری اشاره نموده، افزود: مردم ما، مانند تمام مردمان صلح­دوست جهان، صلح و امنيت را دوست دارند؛ اما متأسفانه، جنگ و ناامني، بر آنها همواره تحميل شده است. بنابراين، مردم و دولت افغانستان، از هر اقدامي كه منجر به تحكيم صلح و امنيت در ميان جوامع و ملل جهان شود، استقبال مي­كند.

معاون رییس جمهور خاطر نشان ساخت که توجه به آموزه­ها و تعالیم دین مبین اسلام می­توانند جهانیان را در استقرار صلح کمک نماید. در این مورد وی به آیاتی از قران کریم و کلام پیشوایان دین، استناد نموده و سخنانش را با آرزوی برقراری صلح سراسری، امنیت بین المللی، پیشرفت و ترقی همة جوامع، و سعادت و رفاهِ همة انسانها، به پایان برد.

گفتنی است که در این سفر، "پوهنتون سان مونِ" جمهوری کوریا، به پاس سالها تلاشها مجدّانه محمد کریم خلیلی معاون رییس جمهور، در راستای توسعه سیاسی، خدمات عامه و استقرار دموکراسی در افغانستان، دکترای افتخاریِ "ادارة عامه" را به وی اعطا كرد. 

معاون دوم رییس جمهور هنگام دریافت دکترای افتخاری، ضمن اظهار تشکر یادآور شد که اهدای این دکترا برایش ارزش معنویِ زیادی داشته و وی را در راستای تلاش برای توسعه سیاسی، نهادینه شدن ارزشهای دموکراسی و ارائه خدمات عامه در افغانستان بیش از پیش مصمم­تر خواهد ساخت.

همچنان در جریان اجلاس سران جهان، رهبریِ فدراسیون جهانی صلح، مدال «رهبری و حکومتداری خوب» را به معاون رییس جمهور کشور و نخست وزیر کوزوو اهدا کرده و آنان را از جمله شخصیتها و چهره­های موفق، توصیف نمود.

محمد کریم خلیلی در هنگام دریافت این مدال از رهبریِ فدراسیون جهانیِ صلح، تشکر و قدردانی نموده، اظهار داشت: اهدای این نشان برایم از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا ممکن است به علت برخی عوامل، تصور بر این باشد که در افغانستان کاری برای حکومتداری خوب صورت نگرفته است؛ اما باید گفت که تا یک دهه پیش، ما با انبوهی از مشکلات، هرج و مرج، بی­عدالتی، زورگویی، بی­قانونی و چالشهای دیگر مواجه بودیم؛ ولی در جریان ده سال اخیر تلاشهای خوبی در جهت رفع این نابسامانی­ها، صورت گرفته و با تدوین و تصویب قانون اساسی جدید و مدرن، سنگ بنای یک حکومت مبتنی بر قانون گذاشته شده است. چنین چیزی یک دستاورد بزرگ و آغاز خوب، برای کشور ما به حساب می­آید.

همچنین در جریان این سفر، داوود علی نجفی وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی از مرکز عمومی ترانسپورت جمهوری کوریا و سیستم ترانسپورتیِ شهر بوسان دیدن نموده و با رییس انستیتوت ترانسپورت کوریا، ملاقات و گفتگو كرد.

وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی خواهان همکاری جمهوری کوریا در زمینه تربیه کادر مسلکی، پلانگذاری و ایجاد سیستم ترانسپورتی با افغانستان شده و تجارب آن کشور را در امور ترانسپورتی با اهمیت توصیف نمود.

قرار  است به زودی میان افغانستان و کوریا یک تفاهم­نامه در مورد چگونگی همکاری آن کشور در زمینه بهبود و اصلاح سیستم ترانسپورتی افغانستان، بخصوص شهر کابل، به امضا برسد.

 به گفته وزیر ترانسپورت، اگر کشور ما از تجارب جمهوری کوریا در زمینه تنظیم ترانسپورت زمینی، هوایی و خط آهن استفاده نماید، تحول بزرگی در عرصه حمل و نقل کشور، هم از نگاه امنیتی و هم از نگاه سهولتها و خدمات ایجاد خواهد شد.

معاون رییس جمهور و هیئت همراه وي عصر  چهار شنبه به کابل برگشتند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا