سیاست

پیامد های نشست تاشکند در روند صلح در افغانستان

کابل باختر/6/حمل:
تاشکند پایتخت ازبکستان امروز شاهد نشست صلح برای افغانستان به ریاست روسای جمهوری افغانستان و ازبکستان است
در این نشست  نمایندگان عالی رتبه  از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، نماینده گان کشورهای آسیای مرکزی و امریکا، روسیه، چین، بریتانیا، پاکستان، هند، ایران، عربستان سعودی، ترکیه، آلمان، فرانسه، ایتالیا، امارات متحد عربی … نیز شرکت خواهند کرد .
این نخستین نشست به هدف بحث پیرامون تامین صلح برای افغانستان در سطح منطقه و جهان نیست، طی سالهای گذشته کابل شاهد برگزاری نشست های مختلف از سوی کشور های مختلف بخاطر آرودن صلح در داخل افغانستان و کشورهای دیگر بوده است همچنان شماری دیگر از کشور  نیر از نشست های مشابه میزبانی کرده اند  اما این نشست ها هیچ پیامد مثبت برای افغانستان و کاهش مشکلات این کشور نداشته است  و نتوانسته تا زمینه سازبرای  کشاندن  مخالفان مسلح دولت به روی میز گفتگوها باشد .
نشست تاشکند هم به امید اوردن یک تغییر مثبت در افغانستان برنامه ریزی شده است مگر در  ان از طالبان دعوت نشده است .
این که نشست تاشکند چه پیامدی برای افغانستان خواهد داشت و ایا این نشست خواهد توانست یک اجماع منطقه یی را در خصوص افغانستان شکل دهد نسبت به  ان دیدگاه های متفاوت وجود دارد  شماری از اگاهان سیاسی را  باور  براین است که برگزاری نشست های پیهم و بخصوص نشست های که در ان  کشورهای رقیب حضور داشته باشند میتواند برای  فراهم ساختن یک اجماع کلی میان این کشورها  با یک پیام مثبتی همراه باشد.
برنا صالحی کارشناس مسایل سیاسی در مورد نشست تاشکند و چگونگی تاثیر این نشست در روند صلح در افغانستان می گوید، پس از مرگ اسلام کریموف رئیس جمهور پیشین ازبکستان، این کشور نسبت به گذشته فضای باز تری در روابط با همسایگان و جامعهء بین المللی ایجاد کرد که نمونهء بارز آن برداشتن دیوار میان دو کشور همسایهء تاجیکستان و ازبکستان بود.
این کارشناس مسایل سیاسی بدین باور است که در امتداد گشودن باب بیشتر روابط با دنیا و منطقه به خصوص در مسالهء مبارزه با تروریزم، این نشست را ازبکستان میزبانی میکند  برگزاری این نشست در ازبکستان در حالی صورت میگیرد که چندی قبل حنیف اتمر سفری به این کشور داشت که در همین زمینه با مقام های عالی رتبهء آن گفتگو کرد  به نظرم نتیجهء این نشست با توجه به نشست های ازین قبیل در گذشته چندان پر دست آورد نخواهد بود، البته نفس گفتگوی کشورهای رقیب، مثل پاکستان، هند، امریکا، روسیه، عربستان سعودی، ایران و کشور های دیگر بر سر مسالهء افغانستان خود می تواند یک دست آورد مهم باشد.
حامد علمی نویسنده و کار شناس مسایل سیاسی در رابطه به پیامدهای این نشست در روند صلح در افغانستان می گوید، هر اقدامی که در جهت آوردن صلح در افغانستان منجر شود قابل قدر است، خصوصا اینکه کشورهای همسایه ما این ابتکار راداشته باشند. اما متاسفانه مذاکراه قبلی کمتر نتیجه ملموس داشته است بنابران یک نوع شک و تردید و بی اعتمادی را به میان آورده است. اما از طرف دیگر کشور ازبکستان با وابسته گی که با روسیه داشته و نگران از وضعیت سرحدات جنوبی خویش داشته که می توان آن را یک اقدام خوب دانست ولی اینکه آیا این مذاکرات توانایی کشانیدن مخالفان مسلح دولت به پای میز صحبت را دارد سوال جداگانه است که گذشت زمان آنرا پاسخ می دهد.
همچنان بشیر احمد بیژن آگاه امور سیاسی می گوید؛ با آنکه دررابطه به نشست تاشکند خوش بینی ها وجود دارد، چون اجماع منطقه یی واجماع جهانی برای امنیت، ثبات و سرکوب نهایی گروه های تروریستی و هراس افگنی تاکید میکند، اما چند فکتور باعث نگرانی هم می باشد. یک، نبود خطوط روشن برای صلح ازجانب حکومت افغانستان، سنگین شدن رقابت میان روسیه و امریکا و دوم هم ادامه روش های سنتی در جنگ رقابتی از سوی روسیه و امریکا، یعنی بحران زایی و استفاده ابزاری از گروه های هراس افگنی و تروریستی مانند داعش، طالبان، القاعده، شبکه حقانی  وسایرگروه های دیگر میتواند باشد.
به همین ترتیب شماری دیگر از آگاهان سیاسی افغان میگویند که که نشست تاشکند برای ایجاد یک اجماع منطقه یی و درک از واقعیت های منطقه یک حرکت خوب است که میتواند یک آغاز خوب برای رسیدن به یک فرجام مثبت باشد که در آن همگرایی وهمکاری منطقه یی جای رقابت و کشیدگی ها را بگیرد .# شمس

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا