اقتصاد

صادرات افغانستان به یک میلیارد دالر رسیده است

کابل / 26جدی/  باختر
وزارت صنعت و تجارت می گوید افغانستان برای اولین بار  درسال 2019 یک میلیارد دالر به خارج ازکشور صادرات داشته  است.
وزارت صنعت و تجارت امروز با صدور اطلاعیه گفته است ٬هدف صادرات افغانستان را مشخص کرد تا افغانستان از یک ‌کشور وارد کننده به یک کشور صادرکننده تبدیل شود و به همین خاطر اهداف صادراتی برای سال 2019 یک میلیارد دالر، 2020 یک و نیم میلیارد دالر و 2021 دو میلیارد دالر تعیین شده است.
وزارت صنعت و تجارت از آغاز ایجاد دهلیزهوایی تا اکنون 11 هزار567 تُن کالا شامل میوه تازه، میوه خشک، گیاه طبی هنگ، صنایع دستی، قالین، قره‌قل و زعفران را در بیش از 1 هزار پرواز ازکابل، کندهار، مزار و هرات به ارزش بیش از 270 میلیون دالر به آسیا، اروپا وکشورهای عربی صادر کرده است. تنها در سال 2019  درحدود بیش از 5 هزار300 تُن کالا به ارزش بیش از 160 میلیون دالر با 33 درصد افزایش نسبت به سال 2018 به کشورهای جهان صادرشده است. درسال 2019 کشورهای مانند: آذربایجان، عمان، قطر وکویت به برنامه دهلیزهوایی پیوستند و در2020 اندونیزیا و کشورهای جدید اضافه می شوند.
در ضمن وزارت صنعت و تجارت در جریان سال جاری ۱۷ نمایشگاه را در خارج و ۷ نمایشگاه را در داخل کشور برگزار نمود و قرار است این رقم در سال 2020 افزایش یابد.
دربخش توزیع زمین درپارک های صنعتی اکنون روند توزیع سرعت بخشیده شده است و باایجاد پالیسی های پارک های صنعتی، طرزالعمل  پارکهای صنعتی بسیاری از پروژه ها تکمیل شده است.
ازآنجمله می توان به تکمیل شدن 4 پروژه زیربنایی پارک های صنعتی در ولایت های کابل، کندهار، میدان وردک و هرات و آغاز پروژه زیربنایی جدید در ولایت های خوست، پروان، ننگرهار و پکتیا، توزیع زمین به 175 شرکت ازسوی شورای عالی اقتصادی درسال 2019  اشاره کرد.
همچنان درریاست عمومی ثبت مرکزی درسال 2019 پنج‌هزار جواز بیشتر نسبت به 2018 توزیع شده است و رقم توزیع جواز های تجارتی درسال 2019 به 19 هزارویکصد جواز رسیده است.
با نظارت وزارت صنعت وتجارت وبراساس قانون جدید اتاق ها؛ انتخابات اتاق ها پس از7 سال وقفه برگزار شد و اتاق های جدید دیگر مانند (1) اتاق زراعت ومالداری و (2) اتاق پیشه وران ودوکاندارن نیز شکل گرفت.
این اطلاعیه در حالی صادر می شود که در هفته گذشته ولسی جرگه اجمل احمدی نامزد وزیر وزارت صنعت وتجارت را فاقد صلاحیت اعلام داشت و بودجه آن وزارت را به حالت تعلیق درآورده است. عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا