اخبارجهان

پیام‌های تبریکی رهبران جهان  به جوبایدن

واشنگتن/ وی او ای/2 دلو/باختر

رهبران از سراسر جهان در حالی به جوبایدن پیام‌های تبریکی فرستادند که او منحیث ۴۶مین رییس جمهور امریکا حلف وفاداری یاد کرد.

آژانس باختر به نقل از صدای امریکا گزارش داد که عکس‌العمل رهبران جهان نیز مانند مراسم تحلیف غیرمعلوم بود؛ در مراسم تحلیف  ترامپ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و نگرانی‌های امنیتی شمار زیادی اشتراک نکرده بودند.

شماری از رهبران اروپایی که روابط متلاطم با دونالد ترامپ داشتند، از روی کار آمدن حکومت بایدن اظهار راحتی کردند.

خانم اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا گفت: “یک بار دیگر، پس از سال‌های طولانی، اروپا در قصر سفید یک دوست دارد.”

او به قانونگذاران اروپایی در بروکسل گفت که اروپا از دیر زمانی منتظر این “شفق” در امریکا بود.

این در حالی است که فرانک والتر اشتاینمایر، رییس جمهور آلمان دیروز را “یک روز خوب برای دموکراسی” عنوان کرد.

او با نشر اعلامیه‌یی گفت: “احساس راحتی می‌کنم که جوبایدن امروز منحیث رییس جمهور سوگند یاد کرد و به قصر سفید رفت. می‌دانم که شمار زیادی از مردم در آلمان احساس مشابه دارند.”

اما شماری دیگری از رهبران اروپایی به مشکلات گذشته اشاره نکردند و چنین به نظر می‌رسد که تلاش می‌کنند مطمین شوند که به مثابه متحدان خوب برای ادارهٔ آیندهٔ امریکا دیده شوند.

بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا در یک اعلامیه گفت: “در مبارزهٔ ما با کووید۱۹ و تغییر اقلیم، دفاع، امنیت و ترویج و دفاع از دموکراسی، اهداف ما مشابه است و ملت ‌های ما برای کسب این اهداف دست به دست داده کار خواهند کرد.”

جوزپه کونته، صدر اعظم ایتالیا بیشتر بر آینده روابط با امریکا تمرکز داشت.

او گفت که در انتظار کار با ادارهٔ‌ رییس جمهور بایدن خواهد بود.

اما صدر اعظم اسپانیا، پدرو سانچز با الفاظ شدید از ادارهٔ دونالد ترامپ انتقاد کرد و پیروزی رییس جمهور بایدن را “پیروزی دموکراسی بر راستگرایی افراطی و سه میتود آن – فریبکاری گسترده، تفرقهٔ ملی و سوء استفاده، حتی خشونت علیه تاسیسات دموکراتیک-” عنوان کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین امریکا بر مصارف کم کشورهای اروپایی در بخش دفاع از خودشان انتقاد داشت و چنین معلوم می‌شود که  بایدن نیز این راه را در پیش گیرد، اما بیشتر به گونهٔ دیپلماتیک.

ینس ستولتنبرگ، رییس پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در یک تویت به آقای بایدن و کاملا هرییس، معاون‌اش مبارکباد گفت.

او نوشته است: “امروز آغاز یک فصل جدید برای ایتلاف فرااتلانتیک است. او افزود که یک ناتوی قوی هم برای امریکای شمالی و هم به اروپا موثر خواهد بود.”

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در یک تویت به رییس جمهور بایدن مبارکی گفته است.

او نوشته است: “در این روزهای سخت، افغانستان در کنار امریکا- شریک بنیادی ما- می ایستد. در حالی این کشور جهت احیای مشارکت‌ها برای صلح و رسیدگی به مشکلات چند لایه‌یی تروریزم تلاش نو را آغاز می‌کند.”فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا