سیاستاخبارTOPجامعه

پیام تبریکی عالیقدر امیرالمؤمنین شیخ الحدیث مولوی هبة الله آخندزاده (حفظه الله) به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر

بسم الله الرحمن الرحیم
إن الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذ بالله من شرور أنفسنا ومن سيئات أعمالنا من يهده الله فلا مضل له ومن يضلل فلا هادي له وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له وأشهد أن محمدا عبده ورسوله.
قال الله عزوجل فی محکم کتابه: وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ ……… ‎﴿٥٥﴾‏ سورة نور
ترجمه: وعده داده است خداوند متعال آنانی را که ایمان آورده اند از شما و کرده اند عمل های نیکو، که حتما خلیفه سازد ایشان را در زمین، چنانکه خلیفه ساخته بود آنانی را که پیش از ایشان بودند و تا جای دهد (قوت دهد) برای ایشان دین ایشان را، آنکه خداوند متعال پسندیده است برای ایشان و حتما بدل دهد ایشان را بعد از ترس ایشان امن (و اطمینان)، پرستش می کنند مرا و شریک نمی سازند به من چیزی را.
به ملت مجاهد و مؤمن و کافه مسلمانان جهان!
السلام علیکم ورحمة الله و برکاته! وبعد:
۱ – فرا رسیدن عید سعید فطر را به همه شما از صمیم قلب تبریک می گویم. خداوند متعال روزه، طاعات، صدقات دعاها و تمام اعمال نیک تان را به دربار خویش قبول و منظور بفرماید.
از بارگاه خداوند متعال بسیار سپاسگزارم که امسال عید سعید فطر را در حالی تجلیل می نمائیم که کشور ما کاملاً از اشغال بیگانه ها نجات یافته و آتش جنگ پس از چهل و سه سال در کشور ما خاموش شده و زندگی آرام و خوشحال در زیر چتر حاکمیت اسلامی مساعد شده است. الحمدلله والمنه.
۲ – هموطنان گرامی!
قربانی و مساعی تمام مجاهدین فداکار امارت اسلامی و جهاد ملت مجاهدپرور در راستای آزادی و استقلال کشور، ستودنی است. از بارگاه خداوند متعال برای همه شان در دنیا و آخرت پاداش و عوض های کامل مسئلت دارم.
خداوند متعال شهادت همه شهدای جهاد بیست ساله و جهاد دوره گذشته ما را، همچنان جهاد همه مجاهدین را قبول نماید، به معلولین، مهاجرین، مجروحین و بندی ها پاداش نیک نصیب بفرماید و زمینه پرورش خوب بیوه زنان و یتیمان را مساعد سازد. آمین یا رب العالمین.
۳ – پس از آنکه کشور ما به کمک الله جل جلاله از اشغال خارجی نجات یافت، اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه افغان ها به مانند برادران دست به دست هم بدهیم و برای آبادی، خوشحالی و رفاه کشور کار نمائیم.
امنیت نخستین شرط آبادی و پيشرفت پنداشته می شود و نیروهای امارت اسلامی با دادن قربانی های بسیار بزرگ؛ امنیت را تامین نموده اند. اکنون وظیفه تمام هموطنان ماست که با داشتن امنیت؛ برای بازسازی و پیشرفت کشور خود کمر همت ببندند و با تمام اخلاص و دلاوری به کشور و ملت بیچاره خود کار و خدمت نمایند.
۴ – هموطنان عزیز!
امارت اسلامی افغانستان به تمام مخالفان خود عفو عمومی اعلام نموده و آن را در عمل نافذ کرده است. به اساس مقتضای عفو؛ یکبار دیگر تمام آن افغان های را که هنوز نیت و اراده مخالفت را دارند، دعوت می دهم که بیائید در خانه خود همچو برادران با هم زندگی آرام و مطمئن داشته باشیم، این کشور دیگر توان عملی کردن هیچ گونه توطئه ها را ندارد، دیگر باید بر مردم خود دل بسوزانیم و دروازهء مزاحمت و فتنه دیگری را باز نکنیم. اگر خدانخواسته کسی از این عفو تمرد و سرپیچی کند و برای آغاز جنگ دیگری در کشور تلاش کند، با واکنش قاطع و جدی این ملت رو به رو می شود و ملت ما دیگر به هیچ کسی اجازه نمی دهد که صلح و امنیت کشور را به تحریک بیگانه گان زیر سوال ببرد.
۵ – آنعده افغان های را، که پس از فتح به خارج از کشور رفته اند، دعوت می دهم که افغانستان خانه مشترک همه ما و شما است، همه ما حق زندگی خوب و آرام در این کشور را داریم، هیچکسی با شما دشمنی نمی کند و نمی خواهد که دیگر افغان ها اذیت شوند، هر کسی که به کشور خود برگشته، قدردانی شده است و در کشور خود زندگی آرام دارد، بناءً شما هم به کشور تان برگردید و از زندگی مجبوریت در کشورهای بیگانه بگذرید.
۶ – امارت اسلامی افغانستان اهمیت زیادی به بازسازی می دهد. بناءً یک کمیسیون قوی اقتصادی را توظیف نموده تا برای آبادی و بازسازی کشور از همه ظروف و امکانات که کشور ما دارد باید استفاده شود. همچنان برای تاجران و سرمایه گذاران ملی و صنعتکاران زمینه مساعد شده است تا به گونه آزاد و به آسانی، نقش خود را در بازسازی افغانستان ایفا نمایند. امارت اسلامی افغانستان از تمام پروژه های سازنده و انکشافی جداً حمایت می نماید.
ما به سرمایه داران داخل و خارج از افغانستان و هموطنان ثروتمند و حتی سرمایه گذاران جهانی دعوت می دهیم که زمینه خوب سرمایه گذاری در افغانستان مساعد شده است. بیائید سرمایه تان را برای تطبیق پروژه ها و در صنعت های مختلف در افغانستان به کار بیاندازید، امارت اسلامی شما را همکاری می نماید و هنوز زمینه های خوبتری را برای تان مساعد می سازد.
۷ – امارت اسلامی افغانستان با تمام کشورهای همسایه و منطقه و همچنان با تمام جامعه جهانی، روابط خوب و مثبت می خواهد.
ما اجازه نمی دهیم که از افغانستان به کشور دیگری تهدیدی متوجه شود و همچنان از تمام جامعه جهانی می خواهیم با ما تعامل خوب، مثبت و استوار بر احترام متقابل داشته باشد.
پیمان دوحه میان امارت اسلامی افغانستان و ایالات متحده امریکا وجود دارد، که به اساس آن؛ باید امریکا در امور داخلی افغانستان مداخله نه کند. ما هنوز هم تاکید می ورزیم که پیمان دوحه باید به گونه کامل عملی شود و به جای فشار؛ باید به اساس روحیه همکاری پیشرفت صورت بگیرد. امارت اسلامی از طرف خود تعهداتش را عملی نموده و عملی می نماید.
۸ – بدون شک، جهان شکل یک قریه را به خود گرفته است و تعاملات بین کشورها به یکدیگر پیوسته است. کشور ما افغانستان نیز در صلح و امنیت جهان نقش خود را دارد. به اساس این نیازمندی؛ باید جامعه جهانی امارت اسلامی افغانستان را به رسمیت بشناسد، تا همه مشکلات خود را در چهارچوب نورم ها و اصول دیپلماتیک به گونه رسمی و مسئولانه حل نمائیم.
۹ – از همسایه ها و سایر کشورهای ذیربط می خواهیم که با مهاجران ما در آن کشورها، روش خوب بر مبنای اصول بین المللی، داشته باشند. به آن ها فرصت و اجازه بدهند که به رضایت خود و آبرومندانه به کشور شان برگردند. روش نادرست با مهاجران خلاف حقوق بشری بوده و به سود هیچ یکی نیست، بلکه سبب خشونت و نفرت دوامدار بین ملت ها می گردد.
در بخش مهاجران، سازمان ملل متحد و نهادهای جهانی هم باید افغان ها را کمک نمایند، تا زمینه خوب برای برگشت آنان فراهم شود.
۱۰ – امربالمعروف و نهی عن المنکر از فرایض و وظایف مهم نظام اسلامی است. اما مسئولان امر بالمعروف و نهی عن المنکر باید از راه حکمت و دعوت، مردم خود را به سوی حق و شریعت دعوت بدهند و با حکمت و احتیاط از بدی ها باز دارند. مسئولان امر بالمعروف باید در این راستا از افراط و تفریط خودداری نمایند و با استفاده از یسر و آسانی، مردم را به سوی دین پروردگار دعوت دهند. عملی نمودن یک معروف و منع نمودن از یک بدی باید سبب گناه و عذاب دیگری نشود.
ملت هم باید در راستای عملی نمودن اعمال نیک و جلوگیری از اعمال بد، با مسئولان امربالمعروف و نهی عن المنکر همکاری نمایند، تا بتوانیم همه ما به گونه مشترک کشور خود را از گناه ها و سرپیچی از خداوند متعال پاک نموده و مسئولیت اسلامی مان را ادا نمائیم.
۱۱ – کشت مواد مخدر در افغانستان مطلقا بند شده است. باید هموطنان ما به این فرمان امارت اسلامی افغانستان ارج گذاشته و از کشت هر گونه مواد نشه آور خودداری نمایند. زیرا کشت مواد نشه آور زندگی صدها هزار هموطنان ما را تهدید می کند.
امارت اسلامی افغانستان تلاش می نماید با فراهم نمودن بدیل معیشت و کشت بدیل و سنجیدن راه های دیگر، به مشکلات دهاقین و عموم هموطنان ما رسیدگی شود و از جامعه جهانی هم می خواهد که افغانستان و به خصوص دهاقین ما را در راستای فراهم نمودن بدیل معیشت و کشت بدیل کمک نمایند و این موضوع بزرگ را، که برای منطقه و جهان هم یک تهدید بود سطحی نگیرند، بلکه اهمیت آن را درک نموده و به همکاری عملی با امارت اسلامی و افغان ها بشتابند.
۱۲ – ما در افغانستان به همه حقوق شرعی مردان و زنان احترام داریم و خود را به آن متعهد می دانیم. کسی در این مورد نگران نباشد و نه هم این موضوع بشری و عاطفی را برای اهداف سیاسی خود، به عنوان ابزار به کار ببرد. افغان ها در مقایسه با بیست سال اخیر، اکنون از حقوق اساسی شان، مثلا حق زندگی، امنیت و حیثیت، بیشتر برخوردارند که نمی توان از آن چشم پوشید.
۱۳ – امارت اسلامی افغانستان بخاطر قوت بخشیدن جریان تعلیم و تربیه دست به کار است، بخاطر ترویج تعلیمات دینی و عصری در اطراف و اکناف دور دست کشور مکاتب و مدارس را افتتاح نموده و فضای مناسب امنیت را برای پیشبرد تعلیم فراهم کرده، به استادان و مدرسین معاشات را در وقت خود اجراء کرده و نصاب تعلیمی را برای آنها تهیه نموده است.
به گامهای دیگر نیز در این راستا متعهد است، زیرا تعلیم و تربیه ذریعه نجات هموطنان ما بوده و راه اساسی رفاه و پیشرفت می باشد.
۱۴ – همچنان امارت اسلامی افغانستان به آزادی بیان نیز با در نظرداشت منافع ملی و ارزشهای اسلامی متعهد است و از نشرات سالم و مثبت حمایت می نماید. تمام ارگان های نشراتی ما، خواه امارتی باشد و یا آزاد، باید منافع ملی شان را در نظر گرفته و با ارجگزاری به معتقدات اسلامی و فرهنگ مشروع شان، نشرات مثبت و سازنده داشته باشند.
۱۵ – چنانکه افغانستان در بخش های مختلف به اثر اشغال و جنگ ها کوبیده شده و با مشکلات زیادی مواجه است، سکتور صحی ما نیز شدیداً صدمه دیده است. ما از سازمان های صحی جهان و نهادهای بشری می خواهیم در این بخش مردم افغانستان را کمک نمایند. امارت اسلامی افغانستان در این راستا زمینه خوبی را مساعد می سازد و خود نیز سعی می نماید با استفاده از امکانات موجود در بخش صحت کارهای زیادی انجام دهد.
۱۶ – الحمدلله امارت اسلامی افغانستان در مدت کوتاهی توانست بنیاد یک اردوی قوی اسلامی و ملی را به هدف دفاع از کشور بگذارد، همچنان نیروی موثر پولیس را برای امنیت جامعه ما به میان بیاورد و دستگاه قوی استخباراتی را به منظور پاسداری از منافع ملی روی کار گیرد. این نیروها به بازوهای خود و با استفاده از امکانات و وسایل افغانی و با روحیه بسیار بلند ایجاد گردیده که از کشور و حاکمیت اسلامی دفاع می نماید و به هیچ کسی اجازه نمی دهد که به خاک، امنیت و منافع افغانستان زیان برساند. ان شاء الله
۱۷ – به تمام مسئولین، مجاهدین و کارمندان امارت اسلامی هدایت داده می شود که روش خوب و نرم با ملت وجیبه ماست. با مردم خود روش بدی نداشته باشید، خود را به زور تفنگ و قدرت از دیگران برتر ندانید، قدرت امانتی است که در اختیار شما گذاشته شده و این چیز هرگز سبب برتری بر دیگران نیست.
همچنان با بیت المال بسیار احتیاط کنید. بیت المال امانت است که در اختیار شما قرار گرفته است. هیچ کسی حق تصرف بیجا، ضیاع، خیانت و شخصی کردن آن را ندارد. اگر کسی با بیت المال بی احتیاطی می کند از سوی امارت هم برخورد جدی شرعی مواجه می شود و خداوند متعال هم با او معامله سختی خواهد کرد. ان شاء الله
از تمام ثروتمندان کشور می خواهم که در این شب و روزهای خوشی عید، هموطنان بی بضاعت و نادار خود را فراموش نکنید، بلکه آن ها را کمک و حتی الوسع دستگیری نمائید.
در پایان، یکبار دیگر عید سعید فطر را به همه شما تبریک می گویم، شب و روزهای خوش برای تان مسئلت دارم، خداوند متعال کشور ما را برای همیش خوش، آرام و با امنیت کامل داشته باشد.
آمین یا رب العالمین.
زعیم امارت اسلامی افغانستان شیخ الحدیث مولوی هبة الله آخندزاده
۲۸/۹/۱۴۴۳هـ ق
۹/۲/۱۴۰۱هـ ش ــ 2022/4/29م

بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا