سیاست

پیام ستر جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان به گرامیداشت از روز جهانی هنر

کابل باختر 22 میزان
جای مسرت و خرسندی فراوان است که امروز در همایشی بخاطر گرامیداشت از روز جهانی هنر با شما مخاطب هستم. از این بابت امیدوارم که مراتب تهنیت ها و شادباشهایم را پذیرا شوید و امیدوارم که تلاشها و مساعی تان در زمینه هنر های آشنا در جهان، گامهای استواری باشند برای مجد و شکوفایی این پدیده زیبای انسانی در کشور ما.
همانگونه که میدانید انسان به مثابه موجودی که آفرینشش از سوی پروردگار هستی با هنر و هنرمندی تمام صورت گرفته است، از همان آغاز با برخی از هنر های امروز زنده گی را آغاز کرده است.
تنهایی های خویش را با سرود و ترانه درمان کرده و در گذر زمان با دست های هنر آفر ین و ذهن جوینده و پوینده اش دست به سازنده گی زده است تا زنده گی خویش را معنایی بدهد.
از این رهگذر است که بسیاری ها هنر را نوعی تلاش خلاقانه انسان برای معنا دار سازی زندگی خویش میدانند.
امروز ما در آغازین سالهای قرن بیست ویک زنده گی می کنیم و انسان تا این دم در راه هنرمندی و هنر آفرینی همگام با طی نمودن مراحل تکامل خودش زمانه زیادی را زیسته اند تا موفق گردیده جهان هنر را توسعه دهد و در تمام بخش های آن آثار فراوان، گرانبها و ارزشمندی بیافریند.
امروز ما برای هنر هفت گونه مختلفی را سراغ داریم. معماری، هنرهای دستی مانند مجسمه سازی و شیشه گری، هنرهای ترسیمی همانند نقاشی و خطاطی ، ادبیات شامل شعر و داستان، نمایشنامه ، فلمنامه و نثر، موسیقی، ورزش و حرکات نمایشی و هنر هفتمین که هنرهای نمایشی چون فلم و سینما و تیاتر را در برمی گیرد.
در کشور عزیز مان از قرن های متمادی گونه هایی از این هنر ها در میان ساکنان این سرزمین وجود داشته است که ما امروز به میراث های باقیمانده آن می بالیم و افتخار می کنیم.
نیاکان مان با شعر و ترانه زیسته و در رزم وبزم پهلوانی، جسارت شان را به نمایش گذاشته اند وآفرینش ذهن و دستهای شان درگنجینه های ادبی، پیکره های بودا، طاقها و گلدسته های بنا هایی که از غارت و آتش سوزی های جهانکشایان در امان مانده است، مینا توری های بهزاد و دیگر آثار ارزشمندی که امروز در موزیم های معتبر دنیا به نوعی رسیده اند و امروز از آن ها با ارجمندی نگهداری می کنند، همه و همه نشان میدهند که اجداد و نیاکان ما مردمان با هنری بوده اند.
با اندوه فراوان که ادامه بیش از سه دهه جنگ های ویرانگر و خانمانسوز، نه تنها مجال پرداختن در خور به هنر ها و خلق آثار هنری را از ما گرفته است، بلکه ما در این جریان برخی از داشته های ارزشمند و گرانبهای خویش را در این زمینه ها از دست داده ایم.
پرداختن به جنگ برای مهار کردن دسایس و توطیه های بیگانه گان که توسط مزدوران سیه کار آنان در سراسر کشور راه اندازی شده است، زمینه های توجه به هنر و هنر آفرینان را از من گرفته است ورنه خیلی دوست داشتم در مجلس گرامیداشت از هنر در کنار شما می بودم.
من امیدوارم که هنرمندان مان با استفاده از فرصت حتی در همین هنگامۀ جنگ و ویرانگری هایی که بر ما تحمیل شده اند و سوژه های فراوانی هم در پیرامون مان خلق کرده، دست ازآفرینش آثارارزشمند خویش برندارند.
دولت جمهوری اسلامی افغانستان توجه به هنر و هنرمندان را بخشی از کار های مهم خویش میداند ولی به درازا کشیدن جنگ این مجال را از ما گرفته است ولی من از شما دعوت می کنم تا زیان رسانی و نکوهش جنگ و مزایای صلح و آشتی و دوستی را در آثار تان بازتاب دهید تا پوششی باشد برای دست یابی به صلح و امنیت در کشور.
امیدوارم روزی به صلح و ثبات کامل در کشور خویش دست یابیم تا هنر مندان و هنر پژوهان مان بخوبی بتوانند در تمام زمینه های هنر کار کنند و زندگی مردم خویش را بیش از هر زمان دیگر معنا دارتر سازند.
برای شما از خداوند بزرگ آرزوی موفقیت دارم و سپاسگزاری می کنم از همه کسانی که در برگزاری این همایش بزرگ فرهنگی تلاش کرده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا